Valentijnsdag verpest door AI: 'Heb je dit écht zelf geschreven?'
Bijna een derde van de mannen is van plan om met chatbots als ChatGPT een liefdesbrief te genereren voor Valentijnsdag. Als je geliefde plots heel goed is geworden in rijmen en romantiek, dan weet je nu waarom.
De onderzoeksresultaten zijn een onderdeel van McAfee's rapport genaamd Modern Love, waarvoor 5000 mensen in negen landen zijn ondervraagd om erachter te komen welke invloed kunstmatige intelligentie en het internet hebben op liefde en relaties. Van de volwassen respondenten zei 26 procent van plan te zijn AI-tools te gebruiken voor het schrijven van een liefdesbrief voor hun (potentiële) partner. Onder mannen was dat 30 procent.
Hetzelfde onderzoek wees uit dat de helft van de respondenten beledigd zou zijn als ze zouden ontdekken dat een kaartje niet door een mens, maar door een machine was geschreven.
Moeite met herkennen
De resultaten tonen volgens de onderzoekers vooral aan hoe mensen steeds meer moeite hebben met het herkennen of teksten afkomstig zijn van een mens of een machine. Sterker nog, twee derde van de volwassenen kon het verschil niet zien tussen een liefdesbrief geschreven door AI en eentje door een mens. Zelfs 65 procent gaf de voorkeur aan een door AI gegenereerd kaartje.
Het geeft dan ook goed aan hoe mensen in een relatief korte tijd zijn overweldigd door de ontwikkelingen van AI en dat we er nog niet goed op voorbereid zijn.
Toch niet zo onschuldig
Hoewel een liefdesbrief misschien onschuldig klinkt, benadrukt McAfee dat deze AI-toepassingen ook misbruikt kunnen worden in andere situaties, zoals online daten. In hetzelfde onderzoek beweerde de helft van alle volwassenen dat zijzelf of iemand die zij kenden al eens is 'gecatfished' op deze manier, waarbij de slachtoffers zijn misleid met teksten die te mooi bleken om waar te zijn.
Het anti-virusbedrijf benadrukt om waakzaam te blijven en veiligheidsoplossingen te gebruiken om je identiteit te beschermen. Daarnaast adviseert het bedrijf om kritische vragen te stellen tijdens online interacties en niet zomaar in te gaan op betaalverzoeken.
Lees meer over kunstmatige intelligentie en abonneer op onze gratis nieuwsbrief.