Wat krijgen we nou? Amazon pakt Prime-abonnees dubbel met bizarre nieuwe regels
Amazon Prime Video is in een aantal landen begonnen met een abonnement met advertenties. Maar het bedrijf maakt het nog bonter: ook de beeld- en geluidskwaliteit is ineens lager voor wie het standaardbedrag blijft betalen.
Sinds eind januari krijgen gebruikers in een aantal landen reclames te zien op Amazon Prime Video. Gelukkig nog niet in Nederland, maar dat zal een kwestie van tijd zijn. De maatregel geldt al in Duitsland, Canada, het VK en de VS – en de reclames zijn niet het enige.
Wie niet extra bovenop het bestaande abonnementskosten betaalt, krijgt namelijk ook ineens beeld en geluid in een lagere kwaliteit. Films en series die normaal gesproken in Dolby Vision en Dolby Atmos werden aangeboden, zijn sinds eind vorige maand ineens zonder. Dat ontdekte het Duitse 4Kfilme, en Forbes bevestigt de stap.
Meer betalen voor hetzelfde
Voor de duidelijkheid: het standaardabonnement kost dus al gewoon geld. En die betalende gebruikers krijgen niet alleen ineens reclame voorgeschoteld, maar zien hun series ook nog eens in een lagere kwaliteit. Wie dus wil kijken zoals voorheen, zonder reclame en met Dolby Vision en Atmos, moet ineens 3 euro per maand extra neerleggen. En dat is bovenop de bestaande maandprijs, die in het buitenland al veel hoger ligt dan de 4,49 euro die we in Nederland per maand betalen.
Dat van die kwaliteit had Amazon op voorhand bovendien niet verteld. Sterker nog: het staat nu nog nergens duidelijk aangegeven. Het moet je als gebruiker toevallig maar opvallen dat je series niet meer in Dolby-kwaltieit doorkomen. Een groep Amerikanen is in ieder geval ontevreden over de wijziging en startte een rechtszaak – al is die gericht op het reclame-deel van de wijziging. Het gaat om Amerikanen die een jaarabonnement op Prime Video hebben afgesloten, en nu alsnog moeten bijbetalen om reclamevrij te blijven kijken.
De wijziging toont aan dat de grote streamers alles uit de kast halen om gebruikers meer te laten betalen. En vergis je niet: Amazon is de tweede streamer ter wereld, na Netflix en nog boven Disney+, en dus invloedrijk. Alledrie de bedrijven proberen nu op hun eigen manier meer en duurdere abonnementen aan de man te brengen via prijsverhogingen, verboden op het delen van accounts en nu dus de methode van Amazon: een extra toeslag om te krijgen wat je al had. Hopelijk duurt het nog heel lang tot ze het hier invoeren.
Bekijk alle prijsverhogingen van de streamers en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.