Dit is waarom ouderen eerder in phishingmails trappen
Kinderen die om geld vragen via WhatsApp, een sms’je over een pakketje, een mail over een gewonnen prijs: phishingberichten komen er op steeds meer manieren. Het is soms moeilijk om ze eruit te pikken. Ouderen blijken regelmatig aan het kortste einde te trekken en dat komt omdat ze zich makkelijker laten oplichten. Hoe dat komt? Ze blijken vooral op de eerste indruk af te gaan.
In de Verenigde Staten (een land waar 332 miljoen mensen wonen) verliezen ouderen meer dan 26 miljard euro door oplichting. Het gaat dan niet alleen om online oplichting, maar ook offline. Het probleem is dat ouderen meer uitgaan van hun eerste indruk en als iemand er vriendelijk uitziet, dan vertrouwen ze iemand veel langer. Dit blijkt uit een studie van Scientific Reports. Iedereen besluit in een nanoseconde of je iemand die je ontmoet vertrouwt, maar dat is voor de lange termijn geen goed idee. Je moet dan van meerdere factoren uitgaan. Iets waar ouderen moeite mee blijken te hebben.
Vriendelijke gezichten
Het onderzoek verliep als volgt: ouderen moesten een gokspel doen waarbij ze de kaarten moesten kiezen op basis van welke mensen ze betrouwbaar vonden lijken. Wat bleek? Jongeren hebben snel door dat er iets aan de hand was met die betrouwbare gezichten, waardoor ze sneller voor onbretrouwbare gezichten kozen. Ouderen hadden dat niet in de gaten of merkten dat niet, omdat ze langer bleven hangen bij het feit dat ze iemand er betrouwbaar uit vonden zien. Echter bleken juist die betrouwbare gezichten de verkeerde kaart te geven.
Het idee van dit onderzoek is dat communicatie over oplichting wordt aangepast, waardoor het voor ouderen duidelijker wordt dat ze meer naar verder gedrag moeten kijken dan alleen hoe ze iemand beoordelen in de eerste paar seconden. Juist ouderen hebben meer levenservaring, waardoor het verstandig is daaruit te putten en niet van het eerste momentje uit te gaan. Bij phishingmail zou hetzelfde opgaan: hoewel je daar geen gezicht ziet, zouden ouderen als het aantrekkelijk is er eerder intrappen. En omdat het online is hebben ze daar weer niet de ‘digitale levenservaring’ om gebruik van te maken.
Lees meer over phishing en abonneer je op ons WhatsApp-kanaal.