MediaMarkt doet Bol.com na en heeft zijn site nu een 'marktplaats' gemaakt
Elektronicaketen MediaMarkt doet met zijn nieuwe online aanpak de webwinkels van Bol.com en Amazon na. Andere winkeliers kunnen op de site van het bedrijf hun producten aanbieden, zodat klanten ze zien staan naast de waren die het bedrijf zelf al verkocht.
Volgens MediaMarkt mogen alleen 'geselecteerde partners' producten verkopen op de website. Die producten zijn dan van andere verkopers en dus niet te koop in de fysieke winkels van het bedrijf. In de praktijk betekent het dat een webcam op de site van MediaMarkt straks misschien wel eigenlijk is verkocht door een andere partij.
De winkelketen heeft grote verwachtingen bij de nieuwe strategie: het moet ertoe leiden dat de omzet uit online verkoop stijgt naar vijftig procent, in plaats van de huidige dertig procent.
Elektrische fietsen en dierengadgets
Naast elektronica kunnen winkeliers ook andere productcategorieën via het kanaal verkopen. Zo wordt het mogelijk om bijvoorbeeld accessoires voor dieren en elektrische fietsen te gaan aanbieden.
Nieuw is deze strategie voor MediaMarkt niet: vier jaar geleden deed het bedrijf al hetzelfde op zijn sites in Duitsland, Spanje en Oostenrijk. Nu is Nederland aan de beurt. De plannen hier werden in 2022 aangekondigd, maar worden nu daadwerkelijk doorgevoerd.
Lees meer over webwinkels en abonneer op onze nieuwsbrief.