©IIHS

Rijhulpsystemen in auto's getest, slechts één merk scoorde voldoende

Rijhulpsystemen in auto's getest, slechts één merk scoorde voldoende

13 maart om 00:25
Laatste update: 13 maart om 00:28

Een onafhankelijke Amerikaanse organisatie heeft veertien rijhulpsystemen van autofabrikanten aan een grote praktijktest onderworpen. Elf systemen werden als slecht beoordeeld, twee waren op het randje en maar één systeem slaagde voor de test.

Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) is een non-profitorganisatie die al ruim 60 jaar nieuwe auto's test en evalueert. Dit keer heeft IIHS veertien zogeheten 'gedeeltelijk geautomatiseerde systemen' in auto's getest, waaronder Tesla's Full Self-Driving en BlueCruise van Ford.

Maar één systeem werd 'acceptabel' bevonden: Teammate Advanced Drive in de Lexus LS. Twee systemen waren grensgevallen: Super Cruise in de GMC Sierra en ProPilot Assist in de Nissan Arriya. De andere systemen kregen een slechte beoordeling, waaronder Full Self-Driving in de Tesla Model 3, Volvo Pilot Assist in de Volvo S90 en BMW Active Driving Assistant Pro in de BMW X1.

IIHS vindt de resultaten, die hier zijn gepubliceerd, erg zorgwekkend. "Sommige automobilisten denken dat deze systemen lange ritten makkelijker maken, maar er is nog weinig bewijs dat ze het rijden echt veiliger maken", aldus IIHS-voorzitter David Harkey. "Veel auto’s houden niet goed in de gaten of de bestuurder naar de weg kijkt en bereid is de besturing over te nemen. Veel systemen missen aandachtsherinneringen die snel genoeg komen en krachtig genoeg zijn om een bestuurder wakker te schudden als zijn gedachten afdwalen", aldus IIHS-wetenschapper Alexandra Mueller. 

Makkelijk te misleiden

De systemen die een slechte beoordeling kregen waren makkelijk te misleiden en kwamen tekort in het monitoren van de aandacht van de bestuurder. Sommige van de systemen werkten zelfs als de bestuurder geen gordel droeg. Het misleiden van de systemen deed IIHS onder meer door een doek over het hoofd van de bestuurder te doen, om te kijken of het systeem zou ingrijpen. En door gewichten aan het stuur te hangen om te kijken of het systeem dacht dat het handen waren.

Op de weg blijven letten

Bij deze rijhulpsystemen moeten automobilisten altijd op de weg blijven letten en paraat zijn om de controle over de auto over te nemen als er iets misgaat. IIHS maakt ook een onderscheid tussen gedeeltelijk geautomatiseerde systemen en geavanceerde rijhulpsystemen, ook wel bekend als ADAS, met functies als automatisch noodremmen en dodehoekdetectie. Gedeeltelijk geautomatiseerde systemen gebruiken camera’s en sensoren om tijdelijk het besturen van de auto over te nemen. Denk aan adaptieve cruise control en automatisch wisselen van rijstrook. 

Fabrikanten kunnen de prestaties van hun systemen later nog wel verbeteren via software-updates.

Lees meer auto-nieuws en blijf op de hoogte met onze app.