©QWIC

Piek in verkoop elektrische fietsen is voorbij, interesse in nieuwe e-bike daalt

Piek in verkoop elektrische fietsen is voorbij, interesse in nieuwe e-bike daalt

21 maart om 00:13
Laatste update: 21 maart om 00:13

De e-bike-markt in Nederland is verzadigd. Het percentage Nederlanders dat een elektrische fiets, e-scooter of licht elektrisch voertuig bezit is afgelopen jaar bijna niet meer gegroeid. Het bezit stagneert op 43 procent, slechts 1 procentpunt meer dan in 2022.

Ruim vier op de tien (43 procent) Nederlanders heeft minstens één e-bike, elektrische scooter of licht elektrisch voertuig (LEV), zoals een elektrische step of elektrisch skateboard. Dat meldt marktonderzoeker Multiscope op basis van een jaarlijks, representatief onderzoek onder 5554 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Het percentage steeg van 35 procent in 2020 naar 36 procent in 2021. Daarna kwam er in een 2022 een grote groei, mede door de coronapandemie, naar 42 procent. Maar afgelopen jaar kwam er dus nog maar 1 procentpunt bij. In Nederlandse huishoudens staan voor in totaal 12,9 miljard euro aan deze voertuigen. Van dat bedrag maken e-bikes 96 procent uit, en e-scooters 3 procent. 

Meerderheid geen interesse in aankoop

Meerdere bekende e-bike-fabrikanten kwamen de afgelopen maanden in de financiële problemen door de tegenvallende vraag naar elektrische fietsen. Uit dit onderzoek blijkt dat de vooruitzichten niet al te florissant zijn. Maar liefst 65 procent van de Nederlanders is inmiddels niet van plan om in de toekomst een e-bike, e-scooter of LEV te kopen. Twee jaar geleden zei nog 52 procent dat.

Slechts 10 procent wil binnen nu en één jaar een e-bike kopen. Een kwart zegt dat op de langere termijn te willen doen. Meestal liggen de percentages van mensen die daarna daadwerkelijk tot aanschaf overgaan nog een stuk lager.

Concurreren met normale fiets en auto

Deze cijfers zijn slecht nieuws voor de fabrikanten, zegt Multiscope-onderzoeker Guido de Wit in een toelichting. "Mensen die zo’n elektrisch voertuig wilden kopen, hebben dat inmiddels gedaan. Daarnaast is het ook zo dat elektrische fietsen erg duur zijn zeker vergeleken met normale fietsen, waarmee ze concurreren. Elektrische voertuigen concurreren ook met alle andere voertuigen die al in gebruik zijn, zoals een auto, of zelfs met het openbaar vervoer."

Luister ook onze podcast over de strijd tussen e-bike-merken.

Lees meer nieuws over e-bikes en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.