Conflict Big Tech en EU escaleert: onderzoek gestart naar Apple, Meta en Alphabet
De strijd tussen Europa en techreuzen blijft maar escaleren: de Europese Commissie heeft vandaag aangekondigd een onderzoek te starten naar Alphabet, Apple en Meta, na zorgen dat het trio zich niet aan nieuwe techwetgeving houdt.
Het gaat daarbij om de nieuwe Digital Markets Act (DMA), een wet die Apple recent bijvoorbeeld verplichtte om alternatieve appwinkels toe te laten op de iPhone. De DMA moet ervoor zorgen dat bedrijven vrijer op grote techplatformen kunnen concurreren.
Bij het onderzoek gaat de Commissie onder andere kijken of Apple en Alphabet proberen klanten weg te sturen van alternatieve appwinkels. Volgens de wet moeten klanten gratis en zonder beperkingen naar alternatieve apps en diensten gestuurd worden, maar er wordt gevreesd dat de bedrijven beperkingen hebben opgelegd die de alternatieven minder aantrekkelijk maken.
Extra kosten voor apps
Bij Apple lijkt het daarbij te gaan om bijvoorbeeld de extra kosten voor appmakers. Zij moeten bij meer dan 1 miljoen downloads 50 cent gaan betalen voor iedere extra downloader. Daardoor kan een app buiten de App Store hoog in de kosten lopen.
Google wordt er van verdacht zijn eigen diensten de voorkeur te geven, waardoor gebruikers alsnog sneller geneigd zijn de Google-zoekmachine en diensten als Google Shopping te gebruiken.
Facebook-betaalmuur 'onredelijk'?
Facebook-maker Meta wordt om heel wat anders onderzocht. Het bedrijf moet onder de DMA aan klanten een alternatief bieden voor het inzamelen van persoonsgegevens. Dat doet Meta bij zijn apps door klanten te vragen een betaald abonnement te nemen, of anders in te stemmen met de dataverzameling.
Europese onderzoekers denken dat dit wellicht geen reële optie is. Het betaalde abonnement zou voor bijna niemand een goede keuze zijn, waardoor er geen redelijke keuze is om te maken.
Tot twintig procent van omzet als boete
Het onderzoek kan grote gevolgen hebben: onder de DMA mag Europa boetes opleggen van maximaal tien procent van de wereldwijde omzet. Dit loopt zelfs op naar twintig procent als het bedrijf daarna weer de regels aan zijn laars lapt.
Brussel belooft het onderzoek binnen een jaar af te ronden, waarna bedrijven worden ingelicht over het besluit.
Lees meer over de App Store en abonneer op onze nieuwsbrief.