©EHC

Tests met hyperloop gaan van start in Veendam: 'Cruciaal moment'

Tests met hyperloop gaan van start in Veendam: 'Cruciaal moment'

26 maart om 22:50
Laatste update: 26 maart om 23:05

Over een paar weken maakt de eerste capsule een testrit op de nieuwe 420 meter lange hyperloop-testbaan in Veendam. Voorlopig worden er bij de proeven nog geen mensen vervoerd. 

Het European Hyperloop Center (EHC) is klaar voor gebruik. Het testcentrum voor de hyperloop bevindt zich op het terrein van Husa Logistics in Veendam en blijft minstens vijf jaar operationeel. De bouw kostte zo'n 7,5 miljoen euro, deels afkomstig van publiek geld. 

Bij een hyperloop zoeft een elektromagnetisch voertuig bijna zonder luchtweerstand door een luchtdichte buis. Uiteindelijk zouden met een hyperloop snelheden van 700 km/u gehaald kunnen worden, maar zo snel gaat het bij de eerste test nog lang niet. De capsule, ontwikkeld door de Nederlandse startup Hardt Hyperloop, gaat in eerste instantie met bijna 100 km/u door de buis. 

Nog geen mensen vervoeren

Er mogen nog geen mensen in het voertuig zitten, want daar is nog geen vergunning voor. Het EHC hoopt die toestemming rechtstreeks van de Europese Commissie te krijgen. Later gaat ook een Spaans bedrijf zijn hyperloop-technologie in Veendam testen.

Baanwissel

Bijzonder aan het testcentrum in Veendam is de volledige baanwissel, die andere testfaciliteiten in het buitenland nog niet hebben. "Deze infrastructuur stelt ons in staat de essentiële technologieën te demonstreren, zoals magnetische levitatie, voortstuwing, stabilisatie en zelfs het wisselen van rijstrook, bij snelheden tot 100 km/u", aldus Hardt Hyperloop-topman Marinus van der Meijs.

EHC-directeur Sascha Lamme noemt het begin van de tests een 'cruciaal moment in de ontwikkeling van de hyperloop' en verwacht dat er in Europa rond 2050 een netwerk van 10.000 kilometer aan hyperloops zal liggen. In totaal waren ruim 50 bedrijven betrokken bij de bouw van de nieuwe testbaan in de Groningse plaats.

Belofte voor toekomst?

In de toekomst moeten capsules die tot wel 100 mensen kunnen vervoeren mogelijk worden. De infrastructuur van zo’n hyperloop zou uiteindelijk goedkoper zijn aan te leggen dan die van hogesnelheidslijnen. Althans, dat hopen de voorstanders van de hyperloop.

Lees meer nieuws over de hyperloop en blijf op de hoogte met onze nieuwe app.