Zo dominant is Apple met de AirPods en Apple Watch
Een nieuw onderzoek geeft inzicht in de greep die Apple met zijn iPhone-accessoires Apple Watch en AirPods heeft op de gadgetmarkt. De cijfers komen naar buiten nu Apple door de Amerikaanse justitie wordt beschuldigd van het op illegale wijze beperken van de concurrentie.
Dat iPhone-gebruikers een hele grote voorkeur hebben voor de accessoires van Apple is geen verrassing. Maar een nieuw rapport van Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) laat zien hoe groot de macht van Apple op de accessoiremarkt precies is. De Apple Watch heeft een marktaandeel van maar liefst 82 procent onder iOS-gebruikers die een smartwatch hebben gekocht.
De nummer twee is Google-merk Fitbit met slechts 9 procent. Onder Android-gebruikers zijn smartwatches van Samsung het populairst, maar wel met een fors kleiner marktaandeel (40 procent), gevolgd door Fitbit (26 procent).
Bij smartwatches is de situatie complex, mede doordat Samsung en Google bij hun Galaxy Watch en Pixel Watch geen iPhones meer ondersteunen. Daardoor hebben iPhone-gebruikers simpelweg minder alternatieven voor een Apple Watch.
AirPods
Bij bluetooth-oordopjes is een vergelijkbaar beeld te zien. Van de iOS-gebruikers met draadloze oordoppen heeft 62 procent de AirPods gekocht en nog eens 7 procent heeft oordopjes van het Apple-merk Beats. Voor andere fabrikanten blijft maar een klein deel van de markt over. Bose is de nummer twee onder iOS-gebruikers met een marktaandeel van 9 procent en JBL pakt met zijn oordopjes 5 procent.
Onder Android-gebruikers is Samsung de nummer 1, met 19 procent marktaandeel, een zeer groot verschil met de 62 procent voor AirPods onder iOS-gebruikers. De Android-markt voor oordoppen is veel evenwichtiger verdeeld over meerdere fabrikanten, waarbij er geen enkel merk dominant is.
Opgesloten in het ecosysteem
De 'walled garden'-aanpak van Apple zorgt voor een naadloze integratie van producten en software. Veel iPhone-gebruikers zien dat als een groot voordeel en kiezen daardoor voor de Apple-producten als ze een nieuwe smartwatch of oordoppen willen kopen.
De Amerikaanse Justitie beweert dat Apple zijn dominantie deels mogelijk heeft gemaakt door antitrustwetten te overtreden. Apple betwist die beschuldigingen. Een van de kwesties die Justitie onderzoekt is of consumenten voor Apple-producten kiezen omdat Apple hun keuzes beperkt en hen 'opsluit' in zijn ecosysteem. Het is daarbij de vraag of er door Apple een 'ongelijk speelveld' is gecreëerd.
Als je een Apple Watch of AirPods hebt gekocht, kun je die trouwens wel blijven gebruiken mocht je overstappen van een iPhone naar een Android-telefoon.
Lees meer nieuws over Apple en mis geen belangrijk nieuws met onze nieuwe app.