Op Schiphol moet je je niet langer afvragen wanneer je bagage eraan komt
Schiphol gaat je in realtime tonen waar je bagage zich bevindt en wanneer die aankomt op de bagageband. Je kan dat op verschillende manieren opvolgen.
Je kan opvolgen via de app, de website of op de schermen in de bagagehallen zelf waar je koffer zich bevindt. Ook wordt getoond of je bagage nog in het vliegtuig zit, onderweg is naar de bagagekelder of op de band is gelegd.
De luchthaven maakt gebruik van AI om te voorspellen waar de bagage zich op een bepaald moment bevindt. Volgens Schiphol gebruikt het daarvoor dertien databronnen, waaronder alle activiteiten die plaatsvinden tussen de aankomst van een vliegtuig en het moment van vertrek, zoals schoonmaak, catering en tanken.
Verplaatsen robots binnenkort je koffer?
Schiphol experimenteert ook met andere futuristische technologieën. Vorig jaar begon het met proeven met zelfrijdende rolstoelen, die reizigers met een beperking naar hun gate brengen.
Datzelfde jaar begon Schiphol ook te testen of robots gebruikt kunnen worden om bagage te tillen. Zo’n robotarm kan gebruikt worden om koffers aan de kant te schuiven naar de bagageband, zodat menselijke werknemers minder fysiek belast worden. Na de testfase kocht de luchthaven negentien robots, die intussen operationeel zijn.
Meer over AI, en mis niets met onze nieuwe Bright-app.