©Amsterdam

Snelle fietsers op de rijbaan: is dit de manier om het fietspad veiliger te maken?

Snelle fietsers op de rijbaan: is dit de manier om het fietspad veiliger te maken?

5 april om 21:41
Laatste update: 5 april om 22:36

In Amsterdam begint over twee weken een omstreden proef waarbij snelle fietsers niet meer op het fietspad hoeven fietsen. Ze mogen uitwijken naar de rijbaan. De gemeente wil zo fietspaden 'veiliger' maken, wat nodig zou zijn door de opmars van e-bikes. Maar er klinkt kritiek op het plan.

Fietsers die sneller gaan dan 20 kilometer per uur, bijvoorbeeld op hun elektrische fiets of bakfiets, mogen op twee drukke Amsterdamse straten - de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat - op de rijbaan rijden. "Wilt u sneller dan 20 kilometer per uur, dan mag u op de rijbaan fietsen. Maar dat hoeft niet", zegt de gemeente.

Borden en markeringen geven aan waar je als fietser de rijbaan op en af kan. Op de rijbaan geldt in Amsterdam een maximumsnelheid van 30 km/u.

'Gevoel van onveiligheid'

Volgens de gemeente Amsterdam is de proef nodig omdat de verkeersveiligheid op de vaak smalle fietspaden in de stad onder druk staat door de opmars van elektrische fietsen, bakfietsen en fatbikes. "We hopen dat het fietspad zo rustiger en veiliger wordt."

Inhalen op smalle fietspaden kan door de drukte knap lastig zijn, maar toch willen fietsers dat graag, ziet de gemeente. "Vanwege de toenemende verschillen in snelheid van de voertuigen is de behoefte om in te halen juist groot. Dat zorgt voor een gevoel van onveiligheid en een groter risico op onveilige situaties."

Kritiek op proef

De ANWB zette al vraagtekens bij de proef, toen die nog werd voorgesteld. Volgens de organisatie zorgt het voor onduidelijkheid bij de weggebruikers, wat juist tot meer onveilige situaties kan leiden. "Het leidt tot onverwachte situaties tussen (vracht-)automobilisten en fietsers op de rijbaan. Zo nodig moet zo'n proef snel gestopt kunnen worden."

De proef begint op 18 april en duurt tot 19 juli. De resultaten wil de gemeente eind dit jaar bekendmaken. Als de proef een succes is, kijkt de gemeente naar de vervolgstappen.

E-bikes op afstand afremmen

Amsterdam gaat binnenkort ook het automatisch afremmen van e-bikes testen. Met dat systeem wordt de trapondersteuning van sommige e-bikes op afstand beperkt in bepaalde gebieden.

Wat vind jij? Is dit de oplossing voor de onveiligheid op het fietspad? Reageer onder onze Facebook-post.

Wil je in één keer veel e-bikes testen? Kom naar onze tweede Bright E-bike Party.