Netflix groeit veel sneller dan verwacht, dit zijn de redenen
Netflix heeft er afgelopen kwartaal 9,33 miljoen nieuwe abonnees bij gekregen en dat was een veel groter aantal dan werd verwacht. In totaal heeft de streamingdienst nu bijna 270 miljoen abonnees wereldwijd. Er zijn twee belangrijke redenen voor het nieuwe succes.
Netflix heeft zijn beste eerste kwartaal sinds 2020 geboekt. In het eerste kwartaal van dit jaar haalde de streamingdienst 9,33 miljoen nieuwe klanten binnen. Dat was bijna twee keer zoveel als de 4,84 miljoen nieuwe abonnees, waar analisten op Wall Street gemiddeld rekening mee hadden gehouden. In het eerste kwartaal van 2023 was de aanwas van abonnees nog minder dan 2 miljoen. De nieuwe Netflix-abonnees kwamen afgelopen kwartaal van over de hele wereld, maar vooral in de VS en Canada was de groei opvallend. Ook de omzet en winst waren ook beter dan verwacht.
De streamingdienst denkt dat zijn omzet in het huidige kwartaal met zo'n 16 procent zal toenemen. De aanwas van nieuwe abonnees zal in dit kwartaal wel wat lager uitvallen dan in het eerste, maar dat heeft volgens het bedrijf vooral te maken met seizoensinvloeden. Mensen streamen minder series en films als buiten de zon schijnt.
Strenge aanpak van account delen
De groei van het aantal abonnees is voor een deel te danken aan de strengere aanpak van mensen die hun account met anderen delen. Die account-delers moeten sinds vorig jaar een extra toeslag betalen. De streamingdienst schatte eerder dat meer dan 100 miljoen mensen een Netflix-account van iemand anders gebruikten, zonder daarvoor te betalen. Door de nieuwe aanpak nemen meer mensen een eigen abonnement.
"Met gemiddeld meer dan twee mensen per huishouden hebben we een publiek van ruim een half miljard mensen", zegt het bedrijf nu in een toelichting op de kwartaalcijfers. Netflix erkent wel dat de groei door het optreden tegen het delen van accounts uiteindelijk zal afvlakken.
Veel populaire titels
De tweede reden voor de grote abonneestijging is de populariteit van de nieuwe series en films die Netflix de laatste tijd in veel verschillende genres heeft uitgebracht. Zo kreeg de dramaserie Griselda 66 miljoen views en haalde de scifi-serie 3 Body Problem bijna 40 miljoen views. De Britse content had volgens het bedrijf een recordkwartaal, met onder meer Fool Me Once (98 miljoen views) en The Gentlemen (61 miljoen).
"De verscheidenheid en kwaliteit van onze programmering - gecombineerd met ons bereik en aanbevelingen - hebben van ons een leider gemaakt", aldus Netflix. "Dit jaar hebben we acht van de eerste elf weken de nummer 1 streamingfilm gehad en de nummer 1 serie in negen van de elf weken." Daarbij baseert de dienst zich op de gegevens van marktonderzoeker Nielsen.
Binnenkort Jake Paul versus Mike Tyson
Netflix ziet nog steeds ruimte voor meer groei. Het bedrijf wijst erop dat het aandeel van Netflix in de totale tv-kijktijd in elk land momenteel nog altijd 'minder dan 10 procent' bedraagt.
"Er is dus volop ruimte om waarde toe te voegen voor onze leden door ons aanbod uit te breiden, ook met live-evenementen, zoals comedy, sport en muziek. We zijn erg enthousiast over onze langverwachte live-uitzending van de bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson."
Vanaf volgend jaar geen abonneecijfers
Netflix is ook nog altijd positief over de toename van inkomsten uit zijn abonnement met reclameblokken. Dat type abonnement is in Nederland nog niet gelanceerd.
Volgend jaar stopt het bedrijf met het melden van de aantallen abonnees. In plaats daarvan maakt het alleen 'belangrijke mijlpalen' in de abonneecijfers bekend en richt het zich vooral op de kijkcijfers van de content. Volgens Netflix-topman Ted Sarandos zeggen die cijfers meer dan de abonnee-aantallen. "Het is de beste indicator voor de tevredenheid van de leden over ons aanbod, en een belangrijke indicatie over het vasthouden van abonnees."
Lees meer nieuws over Netflix en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.