Viaplay heeft fors minder abonnees dan vorig jaar, abonnement met reclame op komst
Viaplay had het afgelopen kwartaal bijna 20 procent minder abonnees dan een jaar geleden. Het bedrijf hoopt die daling op te vangen met de aanstaande prijsverhoging, strengere controle op het delen van logins en een model met advertenties.
Weinig verrassingen bij de nieuwste kwartaalcijfers van Viaplay. De grote bezuinigingsronde van het Zweedse streamingplatform is achter de rug, de resultaten zijn zoals verwacht en het vooruitzicht blijft onveranderd. Het aantal Viaplay-abonnees stond afgelopen kwartaal in totaal op 4,85 miljoen. Een jaar eerder had Viaplay nog ruim 6 miljoen abonnees in zijn verschillende markten: bijna 20 procent meer. Naast Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland hoort Nederland nog steeds tot de belangrijkste markten voor Viaplay, zeker nu de F1-rechten ook voor dit jaar weer zijn bemachtigd.
Dat dalende aantal abonnees probeert Viaplay te redden met de terugkeer van het jaarabonnement, dat eerder juist geschrapt werd. Daardoor liepen veel F1-kijkers tussen de GP-seizoenen al weg bij Viaplay. Nu worden zulke kijkers gelokt met een tijdelijk goedkoper abonnement.
Accounts delen stoppen en advertenties bieden
Verder begon Viaplay begin dit jaar al een test om het delen van accounts aan te pakken. Tegen de zomer zal die methode bij alle gebruikers aan staan: je moet dan een thuislocatie doorgeven en kan dan niet tegelijk elders op tv kijken. Die beproefde methode werkt ook uitstekend voor Netflix en wordt overgenomen door steeds meer concurrenten.
Verder werkt Viaplay aan een abonnement met advertenties, ook zo'n beproefd model. Zo'n goedkoper abonnement met reclame wordt vanaf de zomer aangeboden, maar Viaplay kan nog niks zeggen over de prijzen die we daarvoor kunnen verwachten. "We gaan het eerst uitrollen in de Scandinavische markten en daar leren we veel van, maar de Nederlandse markt is ook belangrijk voor ons en dus willen we daar ook zoveel mogelijk abonnements-opties aanbieden", zegt Viaplay-topman Jørgen Madsen Lindemann tijdens de toelichting van de kwartaalcijfers.
Ternauwernood
De Zweedse streamer werd begin dit jaar nog van het faillissement gered met een kapitaalinjectie van 229 miljoen Zweedse kronen. Nu komt de nettowinst van Viaplay uit op 605 miljoen kronen (zo'n 52 miljoen euro), maar onder de streep staat alsnog een verlies van 473 miljoen kronen (40,7 miljoen euro). Eind vorig jaar had Viaplay nog een schuld van bijna 5 miljard kronen, nu fors gedaald tot ruim 500 miljoen kronen.
Meer Viaplay en mis niets met onze Bright-app.