ConsumentenClaim start actie tegen Apple voor bewust trager maken iPhones
De massaclaimspecialist ConsumentenClaim start samen met de Stichting Aequitas Belangenbehartiging een actie op tegen Apple. De organisaties willen dat het bedrijf klanten compenseert voor het bewust trager maken van bepaalde iPhonemodellen.
De klacht heeft betrekking op verschillende modellen van de iPhone 6, 7 en SE. Apple bracht in 2017 en 2018 updates uit voor iOS die deze telefoons bewust trager maakte. Het bedrijf deed dat naar eigen zeggen om problemen bij toestellen met oudere accu’s te voorkomen. iPhones met oude accu’s zouden volgens Apple kunnen uitvallen, zei het bedrijf toen, omdat de processor veel vroeg van die accu.
Volgens de organisaties heeft Apple klanten destijds niet voldoende geïnformeerd: het bedrijf hield de stap in eerste instantie geheim. Daardoor vervingen sommige klanten hun telefoon of batterij vroegtijdig. In de claim stellen zij Apple aansprakelijk. De organisaties willen een compensatie van 100 euro per toestel vragen van het bedrijf. Voor mensen die vroegtijdig hun telefoon hebben vervangen, willen ze zelfs hogere compensaties.
Gratis meedoen
Mensen die willen meedoen aan de massaclaim, kunnen zich gratis aanmelden op de website van ConsumentenClaim. De twee organisaties gaan eerst in gesprek gaan met Apple om te proberen een regeling te bekomen. Indien dat niet lukt, trekken zij naar de rechtbank. Als de organisaties gelijk krijgen en er schadevergoedingen worden uitgekeerd, houden zij daar tot 25 procent van bij. Als ze geen gelijk krijgen, moeten consumenten zelf geen kosten betalen.
Ook in andere België, Italië en Spanje lopen massaclaims tegen Apple voor het bewust vertragen van iPhones. In Frankrijk werd eerder een boete van 25 miljoen euro opgelegd aan het bedrijf uit Cupertino, in Italië een van 10 miljoen. In de Verenigde Staten heeft Apple in totaal al 613 miljoen dollar opgehoest, zo’n 92 dollar per telefoon.
Meer over Apple, of blijf op de hoogte met onze nieuwe app.