Deze bekende winkelketen gaat het toch weer proberen met e-bikes
De nieuwe mobiliteit is nu vooral nog een feestje van/voor de specialisten online en offline. De ‘gewone retailer’ in de winkelstraat heeft nog geen goede manier gevonden om e-bikes te integreren in het assortiment.
In 1989 danste men op ‘Everything starts with an E’ en dat zou eigenlijk het themanummer moeten zijn voor de e-mobility. De manier waarop wij ons verplaatsen verandert snel, we gaan bewuster om met fossiele brandstoffen, brandstofauto’s worden geweerd en het is (vooralsnog) voordeliger om elektrisch te gaan rijden. Kortom: alles krijgt een ‘e’.
De nieuwe mobiliteit wordt niet alleen omarmd door de millennials maar ook door de (veel) jongere generatie. Kijk alleen maar eens naar de fatbikes, die zijn niet aan te slepen. Een dergelijke nieuwe markt is een kans voor de retail. Een nieuwe productgroep kan de omzet een nieuwe impuls geven. Na jaren van groei stabiliseerde de markt wat betreft aantallen in 2023, maar is de omzet gestegen doordat we per e-bike meer uitgeven.
Moeilijk en voorzichtig
De MediaMarkt was al eens actief op het vlak van e-bikes en andere elektrische voertuigen. Dat heeft de winkelketen niet doorgezet. Er waren nog wel wat producten te koop in de winkels, maar de inkopers waren erg voorzichtig met het aannemen van nieuwe producten.
Toch gaat de Duitse media-retailer weer een poging wagen om marktaandeel te verwerven in de e-mobility. Sinds kort staat er een heuse MediaMarkt Urban Mobility Store in het Belgische Antwerpen. In deze winkel verkoopt men e-bikes, e-scooters, e-steps, fatbikes, maar ook accessoires en toebehoren voor deze vervoermiddelen.
Naast advies is een kleine reparatie aan van de producten belangrijk is voor de klant. Het personeel is daarom enkele maanden lang getraind om deze te kunnen uitvoeren. Daarmee willen ze ook een groen signaal geven, repareren is soms beter dan een nieuw product kopen.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.