Minder files door een vierde verkeerslicht? Dit is waarom

©Unsplash

Minder files door een vierde verkeerslicht? Dit is waarom
14 mei om 20:32
Laatste update: 14 mei om 20:32

Naarmate auto's steeds slimmer worden, kan ook de manier waarop verkeerslichten werken gaan veranderen. Wetenschappers hebben oplossingen bedacht die het aantal files drastisch zou kunnen verlagen.

Amerikaanse onderzoekers hebben een manier bedacht om data van auto's van General Motors, zoals de snelheid en locatie, te gebruiken om de timing van verkeerslichten te optimaliseren. Zij voerden een proef uit in de Amerikaanse plaats Birmingham. Hoewel ze data konden gebruiken van slechts 6 procent van de voertuigen in de gemeente, was dat genoeg om de werking van verkeerslichten aanzienlijk efficiënter te maken.

Uit hun onderzoek, dat is gepubliceerd in vakblad Nature Communications, blijkt dat er door de techniek 20 procent minder vertragingen en 30 procent minder stops waren bij kruispunten. De wetenschappers zijn nu van plan om het systeem op grotere schaal uit te testen. Volgens hen kan de techniek opgeschaald worden om wereldwijd gebruikt te worden. De verkeerslichtinfrastructuur hoeft verder niet aangepast te worden, aangezien data van autobedrijven gebruikt worden.

Een vierde verkeerslicht

Een ander team onderzoekers uit de VS heeft een alternatieve oplossing. De onderzoekers stellen voor om een vierde verkeerslicht toe te voegen, mogelijk wit, hoewel de kleur er niet echt toe doet. Dat verkeerslicht zou aanspringen wanneer er genoeg zelfrijdende auto’s op de weg zijn om het verkeer vlot te doen verlopen, zonder afhankelijk te zijn van lichten die automatisch groen of rood worden. 

In plaats van te stoppen of door te rijden, volg je als chauffeur gewoon de auto voor je als het witte licht aanspringt, gebaseerd op data van alle zelfrijdende auto’s op de weg.

Zelfrijdende auto's

Voor deze oplossing schatten de onderzoekers, die met AP spraken, dat 40 tot 50 procent van alle auto’s op de weg zelfrijdend moeten zijn. Het zal dus nog jaren duren voordat je een wit verkeerslicht zal zien.

In enkele Amerikaanse steden rijden al de zelfrijdende taxi's van zowel GM-dochter Cruise als het Google-zusterbedrijf Waymo rond, met allerlei problemen tot gevolg. In augustus onthult Tesla het ontwerp van zijn eerste Robotaxi.

Meer over slimme mobiliteit, en mis niets met onze nieuwe app.