Volkswagen verruilt zijn elektrische autoplannen voor plug-in hybrids
Volkswagen heeft zijn ambitieuze plannen op het gebied van elektrische auto’s teruggedraaid. Het was met Renault bezig om een betaalbare elektrische auto te maken, maar komt daar nu van terug. Het wil zich focussen op plug-in hybrids en komt met twee hybride Golfs.
Er zou een aantrekkelijk geprijsde elektrische Twingo komen, maar volgens Reuters is Volkswagen uit de onderhandelingen met Renault gestapt. Dat wil niet zeggen dat de koddige auto niet alsnog in een elektrische variant komt: Renault plant deze nog steeds voor een releasemoment in 2026. Het is alleen minder eenvoudig geworden: samen met Volkswagen konden de twee de kosten door de helft doen. Echter zou het onder andere komen door de ondernemingsraad van Volkswagen dat dit niet meer doorgaat. Het wilde volgens het persbureau per se dat de auto in een Europese Volkswagen-fabriek zou worden gemaakt, terwijl Renault het in een van zijn fabrieken wil doen.
Ommezwaai binnen Volkswagen
Dat is echter geen op zichzelf staand gegeven. Er is een algehele ommezwaai binnen Volkswagen waar het om elektrisch rijden gaat. Mogelijk heeft de verandering binnen Volkswagen ook te maken met een wisseling van de wacht in de top van het bedrijf. Volkswagen nam na Dieselgate in 2015 afscheid van Martin Winterkorn, om voormalig BMW-topman Herbert Diess op de positie van CEO te zetten. Diess had een duidelijke missie: dieselmotoren steeds meer scrappen en in plaats daarvan kiezen voor elektrische motoren. Zo werd er meteen gestart met een ID.3 voor de Europese markt. Volkswagen Group-merken als Porsche, Audi, maar ook zelfs Scania en MAN begonnen allemaal te werken aan e-wagens.
Dies bekleedde de rol sinds 2015, maar is in 2022 verruild voor Oliver Blume die destijds CEO van Porsche AG was. Volkswagen als merk wordt nu geleid door Thomas Schäfer, die op 15 mei al aangaf het plan te hebben om minder focus te leggen op elektrische auto’s en in plaats daarvan meer te concentreren op plug-in hybrids. Dat is wat de klant nu wil, stelt hij. Daarom komen er een nieuwe Golf GTE en een Golf eHybrid aan, twee nieuwe plug-in hybrids.
Golf eHybrid
De Golf eHybrid zou een batterij-actieradius hebben van 143 kilometer en een systeemoutput van 150 kW (201 pk). De Golf GTE komt met 200 kW (268 pk) en kan puur op zijn elektromotor alleen 131 kilometer ver komen. Er wordt gebruikgemaakt van een 1,5 liter TSI evo2 turbocharged gasmotor met een variabele turbocharger. De batterij van beide auto’s is 19,7 kWh. Opladen kan met een wallbox van 11 kW (wat een stuk meer is dan de eerste 3,6 kW) of onderweg met een 50 kW DC-lader. De plug-in hybrids kunnen beiden 1000 kilometer ver op één keer tanken en laden. Golf eHybrid is vanaf 44.240 euro beschikbaar en Golf GTE start bij 46.745 euro.
Lees meer over elektrische auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwe app.