Recordaantal gestolen e-bikes, verzekering dreigt onbetaalbaar te worden
Vorig jaar werden er meer e-bikes gestolen dan ooit: 90.000 stuks. Natuurlijk hebben ook steeds meer mensen een e-bike, desondanks zien verzekeraars de claims ook toenemen en dat zorgt voor haast onbetaalbare premies, en de invoering van een eigen risico.
Nederland telt ruim 5 miljoen e-bikes, en dus is het logisch dat er ook steeds meer gestolen worden. Vorig jaar dus een recordaantal van 90.000 blijkt uit een analyse van de politiecijfers door de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (Safe). En door die stijgende cijfers en de hoge gemiddelde prijs van een e-bike, stijgt ook de verzekeringspremie. Bovendien komt er een eigen risico, van 5 procent van het verzekerde bedrag.
"In de gehele branche wordt gesproken over maatregelen, dit is een eerste stap", zegt Klaas Kregel, woordvoerder van Unigarant, het verzekeringsbedrijf van de ANWB, tegen BNR. Unigarant stelt dat de diefstalkans van een e-bike in drie jaar tijd met 41 procent is gestegen. Dat hopen verzekeraars af te remmen door meer eisen te stellen aan het uitkeren van een premie.
E-bike-eigenaren moeten meer doen
De ANWB stelt sinds kort een tweede slot verplicht voor verzekerde e-bikes, en sommige verzekeraars eisen een tracker. "Kijk goed waar je je fiets neerzet en verklein de kans op diefstal zo veel mogelijk", aldus Kregel. Het eigen risico van 5 procent valt nog mee: voor een beetje premium e-bike van tegenwoordig zo'n 3000 euro, betaal je bij diefstal dus 90 euro eigen risico.
Dat eigen risico moet de verzekering betaalbaar houden, stellen de verzekeraars. Bij Univé wordt geëxperimenteerd met een zelf instelbaar vrijwillig eigen risico, tot 500 euro, in ruil voor een lagere premie.
Premie overal gestegen, bakfietsen steeds moeilijker
Wel hebben alle verzekeraars hun premie verhoogd. Een gemiddelde verzekering voor een e-bike kost nu, afhankelijk van de prijs van de fiets, tussen de 80 en de 120 euro per jaar. En bij fietsen van boven de 4500 euro, eisen veel verzekeraars inmiddels dus tracking. Zo'n tracker moet het onaantrekkelijk maken om een elektrische bakfiets te stelen: met prijzen van vaak boven de 5000 euro een gewild doelwit.
Sommige verzekeraars weigeren de populairste elektrische bakfietsen van het merk Urban Arrow al. Vorig jaar begonnen verzekeraars ook fatbikes al te weigeren, omdat die veel vaker gestolen zouden worden dan een normale e-bike. Het verschil tussen een fatbike en een gewone e-bike is volgens de ANWB makkelijk: 'als het eruit ziet als een fatbike, dan is het een fatbike'. Inmiddels zijn verschillende fatbike-makers daarom zelf maar verzekeringen gestart.
Zelf e-bikes testen? Kom 25 mei naar de tweede Bright E-bike Party, waar je op 30 e-bikes kan rijden. Er zijn nog kaarten!