Gegevens klanten ABN AMRO mogelijk gestolen - let hier op om phishing te voorkomen
Gegevens van klanten van ABN AMRO zijn mogelijk gestolen bij een ransomware-aanval op een IT-leverancier. De bank raadt klanten aan om alert te blijven om oplichting te voorkomen.
ABN AMRO is vandaag begonnen met het inlichten van klanten van wie criminele hackers mogelijk de gegevens hebben buitgemaakt. "Het betreft een beperkt aantal klanten. Klanten, die mogelijk geraakt zijn, zullen door ons schriftelijk benaderd worden", zegt de bank.
Volgens ABN AMRO zijn er nog geen aanwijzingen dat 'onbevoegden daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van de gegevens van klanten'. "We betreuren deze situatie bij onze leverancier zeer en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan."
Aanval op AddComm
De aanval met gijzelsoftware vond tussen 5 en 17 mei plaats bij de leverancier AddComm, dat zich richt op klantcommunicatie. "Cybercriminelen hebben zichzelf toegang verschaft tot klantdata van AddComm. Ook hebben ze systemen versleuteld en is er data ontvreemd. Door de cyberaanval zijn de systemen van AddComm de afgelopen dagen helaas niet beschikbaar geweest voor klanten", meldt het bedrijf.
Voorlopig maakt de bank geen gebruik meer van de diensten van dat bedrijf. Het is volgens AddComm niet precies bekend welke gegevens van welke klanten zijn gestolen.
Alert blijven
Het bedrijf heeft aangifte gedaan bij de politie. ABN AMRO heeft beveiligingsspecialisten ingehuurd en melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De bank raadt klanten aan om alert op phishing te blijven. "Vooral als fraudeurs mogelijk over data zoals namen en adressen beschikken. Open daarom geen inkomende mails van onbekende afzenders. Klik niet op links of bestandsbijlagen in e-mails van afzenders die je niet kent."
De bank vraagt klanten ook nooit om beveiligingscodes, een pas op te sturen, geld over te boeken, via een link direct in te loggen in de ABN AMRO-app of Internet Bankieren, of via een link in een e-mail of een sms direct geld over te boeken. Ook wordt je als klant nooit gevraagd om software te downloaden waarmee de bank zou meekijken in je bankomgeving.
Meer problemen bij banken
Banken zijn een belangrijk doelwit voor cybercriminelen, omdat ze over zeer gevoelige gegevens beschikken. Banken en toezichthouders besteden veel aandacht aan de cyberbeveiliging, maar de talloze leveranciers van de banken vormen een zwakke schakel.
Eerder deze maand zei Banco Santander ook al dat klantgegevens bij een externe partij voor onbevoegden toegankelijk waren. Ook onder meer de ING Groep, Deutsche Bank en Commerzbank maakten vorig jaar melding van het lekken van klantgegevens na een hack. De Europese Centrale Bank doet momenteel een stresstest om te controleren hoe banken reageren op een cyberaanval.
Volg meer tech-nieuws met onze app en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.