©Unsplash

De advertenties op gratis Spotify zijn straks ingesproken door AI

De advertenties op gratis Spotify zijn straks ingesproken door AI

15 juni om 14:11

Spotify Premium-luisteraars hebben geen idee, maar mensen die gratis Spotify gebruiken luisteren niet alleen muziek, maar krijgen daar tussendoor ook advertenties geserveerd. Advertenties die binnenkort misschien door AI zijn ingesproken.

Spotify komt met een nieuw concept genaamd Creative Lab en hiermee wil het merken assisteren in het ontwikkeling van marketingcampagnes. Deel ervan zijn generatieve AI-advertenties, waarin een AI-stem een product of dienst aanprijst. Spotify zou graag meer adverteeerders aantrekken en dit is een manier om dat voor elkaar te krijgen. 

Spotify Quick Audio


Niet dat Spotify niet al populair is bij marketingteams, want het is met 615 miljoen gebruikers zeker een goede plek om in één keer een groot aantal mensen te bereiken. Het komt bijvoorbeeld met een playlist in samenwerking met een drankmerk: het zijn dus zeker niet alleen audioreclames waarmee Creative Lab aan de slag is. Het idee is dat adverteerders via de functie Quick Audio scripts en voice-overs kunnen maken met AI. 

Ook als je dus geen idee hebt hoe je reclame in elkaar moet zitten, dan helpt de AI er toch een leuk verhaal van te maken, zolang je het maar wat goede handvatten geeft. De output van de AI heeft alles te maken met de input. Bedrijven kunnen met Creative Lab video’s maken, audio-advertenties en andere advertentiemogelijkheden aanboren, zoals een soort interactieve advertenties in de vorm van een playlist van een bepaald product. Denk aan dat eerdergenoemde voorbeeld van de drank. 

AI in advertenties

Het is niet het geval dat alle advertenties straks AI zijn, maar kunstmatige intelligentie kan dus wel een rol spelen in de advertenties die je straks op het platform hoort bij je onbetaalde Spotify-abonnement. Het is mogelijk niet eens merkbaar, als het goede AI is. Wel betekent het dat stemacteurs dus weer wat minder werk krijgen, mochten bedrijven inderdaad de AI-kant kiezen. 

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.