Minimumleeftijd fatbikes? Gemeentes pleiten voor meer maatregelen
Na allerlei ongelukken en andere onveilige situaties is de maat voor 50 Nederlandse gemeentes vol. Ze dienen bij de Tweede Kamer een petitie in, en pleiten daarmee voor meer actie tegen de opgevoerde fatbikes.
Het is verboden om met een opgevoerde fatbike te weg op te gaan, en toch gebeurt het volop. De bekendere fatbike-merken hebben het opvoeren inmiddels veel moeilijker gemaakt, maar zeker goedkopere fatbikes uit vooral China zijn simpel op te voeren. Dan worden snelheden van boven de 25 kilometer per uur mogelijk, soms wel tot 50 kilometer per uur. Dat is op zichzelf al gevaarlijk, en al helemaal omdat voor fatbikes geen leeftijdsgrens geldt. Bovendien schort het aan maatregelen.
Voor zulke maatregelen en handhaving is het de hoogste tijd, vinden zo'n 50 Nederlandse gemeentes, meldt de gemeente Amsterdam. En ook de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen stellen dat de verkeersveiligheid niet langer kan wachten. "Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt dat het in meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes gaat om kinderen tussen de 10 en 14 jaar en dat een kwart met hersenletsel op de spoedeisende hulp belandt. Deze cijfers maken duidelijk dat er snel maatregelen moeten komen om kinderen en alle medeweggebruikers te beschermen", aldus de oproep aan de Tweede Kamer.
Minimumleeftijd?
Eerder deze maand pleitte ondertekenaar VeiligheidNL al voor een verbod van fatbikes voor kinderen onder de 16 jaar. Want waar in 2022 nog 7 fatbikebestuurders op de spoedeisende hulp belandden, waren dat in 2023 al 59 en in de eerste vier maanden van dit jaar waren stond de teller al op 33 ongelukken. Het probleem ligt aan het gebruik van de fatbike, die met een gashendel alleen al praktisch een snorfiets is, en opgevoerd zo hard gaat als een bromfiets. En voor zulke voertuigen geldt al een minimumleeftijd van 16 jaar.
Eerder presenteerde demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het plan om het opvoeren van elektrische fietsen te verbieden. Het verbieden van onder meer opvoer-setjes noemen de ondertekenaars "een goede eerste stap", maar het is volgens hen nog niet voldoende. Ook de verkoop van op opgevoerde fatbikes moet verboden worden, en de pleiten voor onderzoek naar een minimumleeftijd voor e-bikes.
Naast leed hoge kosten: niet verzekerd
Naast het leed bij een fatbike-ongeluk, wordt het in de oproep ook gewezen op de financiële gevolgen voor de ouders van kinderen die met hun fatbike een ongeluk veroorzaken. Je bent dan niet verzekerd, waardoor de kosten snel kunnen oplopen. Het gaat dan zowel om ziekenhuiskosten als een schadevergoeding.
Nieuwe regels rondom fatbikes zijn waarschijnlijk aan het nieuwe kabinet, dat volgens de planning op 2 juli beëdigd zal worden. In dat kabinet wordt PVV-er Barry Madlener minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Meer over fatbikes en mis niets met onze Bright-app.