Makers van legale fatbikes roepen ook op tot actie tegen opgevoerde e-bikes
De discussie rondom de illegale fatbike bereikt zijn hoogtepunt, of misschien beter gezegd dieptepunt. Elke week vallen er meer gewonden en het is wachten op het eerste dodelijke slachtoffer. Na gemeentes roepen nu ook fabrikanten om actie.
Producenten van legale Fatbikes mengen zich ook in de discussie en niet alleen vanwege de illegale praktijken. Zij willen namelijk ook dat de naam van de fatbike gezuiverd wordt.
Het gaat niet om de fatbike alleen
De fatbike is geen slechte en gevaarlijke fiets, het tegenovergestelde is waar. Deze fiets met zijn lage instap en zijn brede banden zou juist heel erg veilig moeten zijn.
Het probleem zit hem niet in de fiets-met-dikke-banden, maar in het feit dat er massa’s opgevoerde en ondeugdelijke fatbikes het land worden ingevoerd. Waarna ze losgelaten worden op kinderen van 10 jaar en ouder die geen idee hebben hoe ze met de snelheden van een opgevoerde fiets moeten omgaan.
Producenten als KNAAP en Phatfour roepen niet maar schreeuwen om regulering en handhaving. Een convenant van een aantal merken wil een minimumleeftijd van 12 jaar. Diverse merken hebben al gezegd dat ze die leeftijd nog liever naar 14 jaar willen.
Ook is de eenzijdige berichtgeving van de media een doorn in het oog. Er is bijvoorbeeld geen aandacht voor de normale opgevoerde elektrische fiets, vinden de fatbike-merken. Daarnaast wordt de rol van de overheid en meer specifiek de douane totaal niet onder de loep genomen. Door deze berichtgeving staat de fatbike gelijk aan een opgevoerde, illegale en gevaarlijke fiets en dat is natuurlijk niet het geval.
Convenant
Het eerder genoemde convenant bestaat op dit moment uit vier producenten. Brekr, Doppio, Phatfour en KNAAP hebben op deze website kenbaar gemaakt wat ze willen.
De consument moet beter worden voorgelicht over de aanschaf ven een e-bike en de gevolgen van het het opvoeren daarvan. Opgevoerde en slecht geconstrueerde e-bikes vergroten nu eenmaal de kans op schade en persoonlijk letsel.
Er verschijnen fietsen op de markt van fabrikanten die niet voldoen aan de geldende normen. De merken die dat wel doen worden de dupe van deze praktijken. Het imago van de fatbike moet hersteld worden: het ligt niet aan de fiets maar aan de fabrikant en controlerende instanties.
Ook de politie rijdt op Fatbikes
Verzekeringsmaatschappijen moeten fatbikes opnemen, vinden de fatbike-makers. Dat zal zorgen voor legale en kwalitatieve fietsen op de Nederlandse weg. Het feit dat ze te verzekeren zijn, moet ook een koopsignaal voor de consument zijn.
En hoe zit het met de ouders van de kinderen?
Naast de veelal slechte kwaliteit en het feit dat ze opgevoerd zijn is het grootste probleem de berijder van deze fiets. Van iemand met een rijbewijs en (rij)ervaring mag je verwachten dat ze gevaren kunnen herkennen en snelheid kunnen inschatten.
Zoiets kun je niet vragen van kinderen onder de 16 jaar. Naast dat de fatbike het statussymbool van dit moment is, wil jij natuurlijk niet het sufferdje zijn dat netjes 25 km per uur fietst. Groepsdruk is nu eenmaal een bestaand fenomeen. We hebben genoeg ervaring met de iPhones, Aussies, Nikes en welk ander exclusief merk dan ook. Dit is van alle tijden.
Natuurlijk hebben de ouders van de te jonge kinderen op een opgevoerde fiets hier een belangrijke rol. Elke ouder die wel eens televisie kijkt of een website als deze leest, weet van de problematiek af.
Toch worden er elke dag weer kinderen op een fiets gehesen die gevaarlijk is. Daarmee zijn ze niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook (of juist ook) een gevaar voor anderen op de weg. Het is moeilijk om je kind iets te ontzeggen als zijn of haar vriendjes het wel hebben. Daarnaast speelt het zich veel buitenshuis af. Wat je niet ziet, dat is er niet. De groepsdruk bereikt de ouders ook. Het feit dat je als ouder (financieel) verantwoordelijk bent, wordt voor lief genomen.
En vroeger dan?
In sommige publicaties wordt verwezen naar ‘vroeger’. Ook deze auteur reed ooit een brommer en die ging echt harder dan 45 km per uur. Ik ben dus niet roomser dan de paus.
Toch is er een groot verschil. Elke brommer was geregistreerd en moest verzekerd zijn, makkelijk te controleren dus. Een helm was verplicht en we waren 16 jaar en ouder. En nu moet je zelfs een rijbewijs halen voor je scooter. Dan rij je netjes 45 kilometer per uur met een helm op terwijl je wordt ingehaald door twee 12 jarigen op een fatbike zonder helm. Dat klopt niet.
Conclusie
Er moet iets veranderen en snel. De 200 rollerbanken waarmee de politie gaat controleren zijn een goede eerste stap, maar niet genoeg. Er moet strenger bekeurd worden en de illegale fietsen moeten direct in beslag worden genomen. Het verschil tussen een legale en illegale fiets is een ‘technisch paspoort’. Hiermee weet je zeker dat je een legale fiets hebt. Op dit moment ligt er een concept voor het verbod van illegaal ingevoerde fietsen en opvoersetjes in de Eerste Kamer. Een belangrijke stap in de wettelijke regulering.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.