Skoda komt met tweede elektrische model, en we trappen er weer in

©Skoda

Skoda toont eerste foto van elektrische Elroq, in camouflage

De Elroq is de nieuwe volledig elektrische SUV van Skoda. Een concurrent voor bijvoorbeeld de Opel Mokka E en de e-2008. De Elroq is het eerste voorbeeld van de nieuwe designtaal van het Tsjechische merk.

Skoda heeft met de Enyaq een fijne elektrische auto te koop, maar het is best een flinke kar, zowel in formaat als in prijs. Er is ruimte genoeg voor wat extra elektrische modellen dus. De Elroq is de eerste van zes volledig elektrische nieuwe auto’s. Die zullen allemaal volgens een “nieuwe designtaal” ontworpen worden die Skoda Modern Solid noemt. De plaatjes die nu van de Elroq beschikbaar zijn, zitten onder de camouflagestickers, maar het lijkt in eerste instantie nog herkenbaar een Skoda te zijn.

De vorm van de achterlichten en de proporties van de auto liggen niet mijlenver van de bestaande Enyaq. Er wordt een “Tech-Deck face” belooft. Dat houdt niet in dat er een mini-skateboardje tussen de koplampen ligt, maar dat radars en camera’s verstopt zijn in een zwart vlak. Eigenlijk precies zoals Opel dat ook doet met de Vizor grille. Een soort snelle planga vol met sensoren.

Trappen we er toch weer in

In het persbericht om de auto te onthullen wordt in detail besproken hoe de koplampen eruit zien, maar die zijn vervolgens op de foto’s afgeplakt. We vermoeien je dus met de details als er gewone foto’s zijn. Want of er nou 32 of 36 individuele lichtsegmenten zijn maakt ons persoonlijk niet zoveel uit. De keuze om eerst gecamoufleerde auto’s aan te kondigen is met name bij de Volkswagen-groep een hobby geworden, om zo meerdere momenten aandacht te krijgen. Het voelt een beetje als een traditionele meerdaagse bruiloft, waarbij de bruid eerst nog onder meerdere lagen thule verstopt is, maar al die geheimzinnigheid leidt er toch toe dat we er nu al over schrijven. Kak.

De Elroq staat op dezelfde basis als bijvoorbeelde de Volkswagen ID.3 en dus zijn de accugroottes ook al te raden: 55, 63 of 82 kWh. De instapper met de kleinste accu heeft ook het minste power. 167 pk is genoeg als je niet al te vaak trekkers in moet halen op provinciale weggetjes. De middelste variant heeft zo’n 200 pk en de krachtigste heeft maar liefst 280 pk te bieden en moet voor een kleine SUV in het A-segment dan ook een heerlijk scheurijzer zijn. Bovendien is het rijbereik dan 560 kilometer volgens de WLTP cyclus. Snelladen gaat bij de duurste variant met 175 kW. Op papier hele fijne cijfers, maar helaas weten we nog niet welke prijs daarbij komt te staan.

De kofferbak is bijzonder ruim voor een auto van dit formaat: 470 liter. Uiteraard heeft Skoda weer allerhande rekjes en bakjes en klepjes voor de weekend warrior die sportteams moet vervoeren en bouwmarkten leeg moet kopen. Die laten we graag aan je zien als de auto beschikbaar is.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.