Duurtest BYD Seal: je stapt in en hij is 17,4 procent duurder?

©BYD

Bright Duurtest BYD Seal elektrische SUV duurder door EU-heffingen China

Onze autotester Rutger test op veler verzoek een BYD. Het is de Seal en is hij nou opeens veel duurder geworden?

Ik kreeg op 5 juli de sleutel van een BYD Seal. De dag dat de auto 17,4 procent duurder zou worden. De komende drie weken rijden wij de BYD en we duiken meteen in het verhaal van die tarieven. De BYD Seal kostte 45.990 euro, voor de Design RWD versie. Sympathiek is dat je daarbij voor geen enkele kleur hoeft bij te betalen. De keuze is beperkt tot voorzichtige kleuren; grijs, blauwen, één voorzichtige groen, een witte en een zwarte. Het interieur is in zwart en lichtblauw verkrijgbaar. Ook zonder meerprijs. Verder zijn er geen opties te kiezen. De All Wheel Drive kost 5000 euro meer.

Lekker overzichtelijk zou je denken. Maar nee dus, want de EU draagt BYD op 17,4 procent af te dragen over elke verkochte auto, sinds begin deze maand. Alleen wordt pas over vier maanden beslist hoe dat er dan precies uit gaat zien. De Europese Unie heeft al wel bankgaranties om geld te halen bij de Chinese automakers. Maar of de heffing ook geldt voor voorraadauto’s is onduidelijk. Of de EU er de komende weken uit komt met de Chinese overheid is ook nog niet helder. Maar voorlopig hangt dit in de lucht. BYD heeft nu alle modellen in Nederland nog op voorraad en kiest ervoor de prijs nog niet te verhogen. Potentieel zou het dus kunnen zijn dat zij alsnog 8000 euro moeten lappen voor de auto die ze jou verkocht hebben.

Heffing hangt boven de markt

Andere Chinese automakers lijken voorlopig hetzelfde te doen, maar reken er op dat er druk vergaderd wordt in alle Europese hoofdkantoren van Nio, Xpeng, Geely, SAIC en BYD. Ze kregen elk een ander tarief opgelegd op basis van hoeveel toegang ze tot hun boekhouding gaven en wat daarin aan staatssteun te vinden was.

Het is een wonderlijk moment om in een Chinese EV te gaan rijden, maar het is een nog wonderlijker tijd om er zelf eentje aan te schaffen. De woordvoerder van Xpeng vertelt dat ze in ieder geval klanten beloven dat auto’s uitgeleverd gaan worden voor de prijs waarvoor ze verkocht zijn. Zelfs als er een flink heffingstarief over betaald moet worden. Dat is netjes, want bij sommige automerken werden in het verleden prijsverhogingen wel degelijk doorgerekend aan klanten die al een auto besteld hebben.

Dan de wagen zelf:

De eerste indruk van onze Seal is positief. Hij rijdt comfortabeler dan een Model 3 en is luxe uitgerust. 313 pk standaard. 19 inch lichtmetalen velgen, een panoramadak, zonder sleutel instappen en wegrijden, CarPlay en Android Auto, Dynaudio systeem met 12 speakers, elektrisch verstelbare stoelen inclusief verwarming én ventilatie, stuurverwarming en de energie-efficiënte warmtepomp.

Maar het riedeltje is bekend: de software laat af en toe wat steken vallen en is in zijn algemeenheid niet helemaal robuust doordacht. Inloggen op Spotify lukt niet bijvoorbeeld. In de Nederlandse taalsetting zijn er ook wat wonderlijke vertalingen te vinden. Zo kan ik de luchtstroom van de climate control op 'Gratis' instellen.

De komende weken komen we er achter of de gebreken in de Seal kleine ergernissen zijn, of red flags.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.