Verkopen Apple Vision Pro zal de 500.000 niet passeren
De Apple Vision Pro, het is het meest bijzondere en meest vooruitstrevende stuk hardware dat dit jaar op de markt is verschenen. Iedereen is enthousiast behalve de salesmanagers van Apple.
Alleen met een technisch hoogstaand product ga je het niet redden. Het succes hangt af van meer factoren dan alleen de uitvoering. Dat de Apple Vision Pro niet aan al die factoren voldoet is wel duidelijk.
Sales blijven achter
Een factor die bijdraagt aan het succes van een product is de prijs. Daarmee wil ik niet zeggen dat het product goedkoop moet zijn, maar een prijskaartje van 3500 dollar in een tijd waar mensen toch op hun centen moeten letten werkt niet bevorderlijk. Ook het momentum is belangrijk, ben je te laat dan loop je achter de meute aan. De Apple Vision Pro lijkt eerder te vroeg gelanceerd te zijn, maar dat was niet te vermijden.
Een van de redenen die wordt genoemd voor het retourneren van de Vision Pro is content. Beter gezegd, het ontbreken van content die de headset zijn waarde geeft. Met nieuwe producten en vooral ecosystemen blijft het een kip en ei verhaal, zonder device geen content, zonder content geen device.
IDC volgt en analyseert de markt en volgens deze analisten vallen de verkopen heel erg tegen. In het eerste kwartaal gingen er nog geen 100.000 stuks over de Apple toonbank. Men schat ook in dat de headset de 500.000 stuks niet zal passeren dit jaar. Ook zal de start van 2025 lafjes zijn wat betreft verkopen.
In de bovenstaande grafiek zien we een enorme stijging vanaf Q3 2025. IDC heeft rekening gehouden met het feit dat Apple van plan zou zijn om een goedkopere uitvoering van de Apple Vision Pro uit te brengen. De beduidend lagere prijs die daarbij hoort zal veel meer kopers trekken. Meer kopers betekent ook dat het interessanter gaat worden om content voor deze categorie op de markt te brengen.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.