Hybride helikopter Airbus Racer verplettert eigen snelheidsrecord al bij zevende vlucht

©Airbus

Hybride helikopter Airbus Racer haalt snelheid van boven de 400 km/u
24 juli om 09:10
Laatste update: 26 juli om 08:41

Pas twee maanden na zijn eerste vlucht heeft de hybride helikopter Racer van Airbus zijn eigen record verbroken, en de mijlpaal van 400 kilometer per uur kruissnelheid behaald.

Helikopters zijn gemiddeld niet erg snel: ze vliegen op een kruissnelheid van hooguit 296 kilometer per uur, zo'n 160 knopen. Vliegtuigen zijn veel sneller, maar kunnen natuurlijk alleen opstijgen en landen op vliegvelden. De hybride helikopter neemt een middenweg: het is een helikopter die door vliegtuig-achtige elementen een hogere snelheid kan behalen.

De Racer van Airbus is zo'n hybride, die eind april zijn eerste vlucht maakte. Nog geen twee maanden later, op 21 juni, ging de Racer vol gas en werd een kruissnelheid van 220 kopen bereikt: 407 kilometer per uur. Tijdens deze zevende vlucht van negen uur behaalde de Racer een topsnelheid van 227 knopen, 420 kilometer per uur. De Racer vlieg daarbij een eind over de Middellandse Zee, vanaf het vliegveld van Airbus Helicopters-thuishaven Marseille. Tijdens zijn tweede vlucht haalde de Racer al een snelheid van 305 kilometer per uur.

Sneller en zuiniger

"Deze prestatie in zo'n korte tijd is echt een getuigenis van het harde werk van onze 40 partners in 13 Europese landen om al deze innovatie op de vlucht te brengen", aldus Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters. "We kijken allemaal uit naar de volgende fase van vluchttests, met name de eco-modus waarmee we één motor in de voorwaartse vlucht kunnen uitschakelen, waardoor het brandstofverbruik wordt verminderd en de CO2-uitstoot wordt verlaagd."

De Racer is gebaseerd op de Eurocopter X³, die met een topsnelheid van 472 kilometer per uur het officieuze snelheidsrecord voor helikopters heeft. De Racer is bedoeld om ook door te ontwikkelen, en moet snelheid, gemak en milieuvriendelijkheid combineren. Met zijn snelheid die 50 procent hoger ligt, verbruikt de Racer alsnog 15 procent minder brandstof dan een normale helikopter, waardoor de kosten per vlucht 25 procent lager liggen. De helikopter wordt ontwikkeld als onderdeel van het Europese Clean Sky 2-project, het grootste Europese onderzoeksproject dat CO2-besparende, stille en snelle luchtvaart wil ontwikkelen.

Meer luchtvaart en mis niets met onze Bright-app.