KPN groeit door overname van Youfone
Iedereen heeft een abonnement voor zijn smartphone. Daarmee is er voor de providers weinig tot geen groeipotentieel. Het enige wat men kan doen is gebruikers bij de concurrent weg te halen.
Dat kan op verschillende manieren. Je zorgt ervoor dat je veel goedkoper of completer bent. Een snellere manier om te groeien is het overnemen van een concurrent. Zo kreeg KPN in april van dit jaar het groen licht voor de overname van Youfone.
Groei kopen
In de jaarcijfers van KPN kunnen we lezen dat er 540.000 nieuwe klanten voor een mobiel abonnement bij zijn gekomen. Dat is fors maar 499.000 van deze nieuwe klanten zijn afkomstig van Youfone. KPN zelf heeft er dus maar 41.000 klanten kunnen toevoegen aan het totaal.
Hetzelfde zien we in de markt voor de breedband. Daar zag KPN een groei van 59.000 nieuwe klanten waarvan 56.000 via de overname van Youfone binnen kwamen. De markt voor glasvezel gaat lekker voor de groen provider met 59% van de huishoudens die aangesloten zijn op het netwerk van KPN.
Wanneer stappen mensen over?
Uit een onderzoek van het ACM over het jaar 2023 blijkt dat steeds minder mensen een overstap overwegen. In 2023 sloot 16% een ander contract af, 9% daarvan ging naar een andere provider. De rest (7%) sloot een ander contract af bij zijn huidige provider.
Een van de redenen om niet over te stappen is het geringe voordeel. Volgens het onderzoek is overstappen voor een consument pas interessant wanneer ze maandelijks meer dan 7 euro kunnen besparen op hun mobiele abonnement of 18 euro op hun vaste abonnement.
Lees meer nieuws over KPN en mis niets met onze nieuwsbrief.