©Freepik

Weer meer fraudemeldingen dankzij nieuwe phishing-trucs

Weer meer fraudemeldingen dankzij nieuwe phishing-trucs waar veel mensen in trappen

31 juli om 12:06

Je zou misschien hopen dat de meeste mensen inmiddels niet meer in phishing trappen, maar helaas is niets minder waar. Het aantal meldingen groeit, en dat komt omdat criminelen steeds weer nieuwen trucs bedenken.

De Fraudehelpdesk constateert al een paar jaar een stijgende lijn in het aantal fraudemeldingen, en die lijn zette zich in de eerste helft van 2024 voort. In de afgelopen 6 maanden kwamen de er bijna 30.000 fraudemeldingen binnen, een stijging met 38 procent ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Bij een deel van die melders was ook financiële schade. In totaal werd er voor ruim 27 miljoen euro aan schade gemeld. Dat bedrag is ruim 44 procent hoger dan in de eerste helft van 2023.

De truc met de thuiswerker

Een opvallende nieuwe manier van frauderen is de truc met thuiswerken. Die scam richt zich op mensen die vanuit huis wat willen bijverdienen. Via een online omgeving moeten zij dan ‘taken’ uitvoeren: het reviewen of beoordelen van producten of diensten die zij meestal helemaal niet gebruikt hebben. Zijn ze niet snel genoeg, dan moeten ze zelf bij betalen met de belofte dat dat uiteindelijk geld zal opleveren. Het idee is dat het slachtoffer dan profiteert van de populariteit van het product dat hij of zij heeft aangejaagd, maar die uitbetaling volgt uiteindelijk nooit.

In totaal werden een kleine 2 miljoen mensen slachtoffer van deze vorm van fraude. En bijkomend nadeel is dat reviews en beoordelingen helemaal niet meer te vertrouwen zijn. Het aantal slachtoffers zou daarom nog groter kunnen zijn, denkt de Fraudehelpdesk, omdat gedupeerden zich mogelijk niet melden.

Bank-helpdeskfraude met nieuwe truc

Een van de oudste fraude-vormen is die van de helpdesk van de bank. Die belt of mailt, veelal oudere klanten reageren ter goeder trouw en geven meer informatie of toestemming dan verstandig is. Ook die groep wordt gelukkig voorlichter, maar daar hebben de criminelen een nieuwe truc voor bedacht. Daarbij worden slachtoffers eerst bang gemaakt, en wordt hen gezegd dat zij hun geld moeten overmaken naar een veilige rekening.

Vaak ontvangen de slachtoffers dan eerst een phishingmail, waarin wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens als de naam, het bankrekeningnummer en een telefoonnummer. Wanneer die informatie is gegeven, worden de slachtoffers gebeld door de ‘bankmedewerker’. Deze vertelt dat het slachtoffer mogelijk gereageerd heeft op een phishingmail, omdat de bank nu een dreiging ziet op de rekening. Veel mensen geloven dat helaas meteen, omdat dat mailtje toch dubieus overkwam. Deze vorm van fraude was goed voor bijna 5 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar.

Verder was er zeker 14 miljoen euro schade door beleggingsfraude, waarbij mensen onder druk of valse voorwendselen worden verleid hun geld te beleggen. Die 14 miljoen in 6 maanden is evenveel als de volledige schade in 2022. De stijging is te wijten aan een 'geraffineerde combinatie met datingfraude', stelt de Fraudehelpdesk. Een zogenaamde online datingpartner verleidt de gedupeerde geraffineerd om óók te gaan beleggen. Hij of zij zal wel uitleggen hoe dat werkt, en voor je het weet is het geld verdwenen.

Meer over fraude en mis niets met onze Bright-app.