E-bike-maker Cowboy haalt weer geld op - maar wanneer maakt het bedrijf winst?

©Cowboy

Voor e-bike-maker Cowboy wordt 2025 een cruciaal jaar: eindelijk winst?
5 september om 01:41
Laatste update: 5 september om 01:56

Het Belgische e-bike-merk Cowboy heeft een nieuwe financieringsronde van 5 miljoen euro afgerond. Het bedrijf zegt nog altijd op weg te zijn om winstgevend te worden, maar dat lukt dit jaar waarschijnlijk nog niet. 

Cowboy, de Belgische fabrikant van hippe elektrische stadsfietsen, heeft opnieuw een investering nodig gehad. De financieringsronde van 5 miljoen euro werd dit keer geleid door Cypress Capital, een investeringsbedrijf uit Hongkong. Ook de bestaande investeerders deden weer mee.

Cypress Capital heeft sterke banden met Taiwan. Dat land is een belangrijk centrum voor de wereldwijde fietsindustrie. Hoewel de helft van de onderdelen van de Cowboy-fietsen inmiddels uit Europa komt, is het bedrijf voor de rest erg afhankelijk van Taiwanese leveranciers. 

Minder geld nodig dan vorige jaren 

Cowboy zal binnenkort ook een crowdfunding-campagne lanceren, waarmee klanten de mogelijkheid krijgen om te investeren in het bedrijf. 

Sinds de oprichting in 2017 heeft het Belgische e-bike-merk nu zo’n 135 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Ter vergelijk: concurrent VanMoof haalde in totaal 180 miljoen aan investeringen op, wat uiteindelijk niet genoeg bleek te zijn.

Dit jaar heeft Cowboy minder kapitaal nodig dan voorgaande jaren, benadrukt Cowboy-ceo Adrien Roose tegen TechCrunch. "We hebben de afgelopen jaren ergens tussen de 10 en 20 miljoen euro per jaar opgehaald. En nu kondigen we een ronde van 5 miljoen euro aan, wat een vrij klein bedrag is voor een bedrijf van onze omvang."

Wanneer winstgevend?

Cowboy verwacht over de tweede helft van dit jaar break-even te draaien. In 2025 zal het bedrijf voor het eerst winst maken, verwacht Roose. Hij zei vorig jaar nog tegen Bright dat 2024 het eerste winstgevende jaar zou worden, maar dat lijkt dus niet te lukken. Dat had mede te maken het zeer regenachtige voorjaar, wat een belangrijke periode is voor de verkoop van fietsen. Bij meer zonnige dagen in de lente worden er meestal meer fietsen verkocht.

Net als andere e-bike-fabrikanten zag Cowboy de vraag naar e-bikes in de coronatijd fors toenemen, en vervolgens daarna wil hard dalen. Daardoor gingen meerdere e-bike-merken failliet. "We beginnen een zonnestraal te zien na de regen", omschrijft Roose de situatie.

Kijk ook onze review van de nieuwe Cowboy Cross.

Lees meer over elektrishe fietsen en volg het e-bike-nieuws met onze Bright-app.