'Facebook en Instagram laks in aanpak nepwebshops', Consumentenbond dient klacht in

©Freepik

Facebook en Instagram laks in aanpak nepwebshops, Consumentenbond dient klacht in
Vandaag om 11:40

Als gebruiker van Facebook en Instagram zie je waarschijnlijk weleens reclame voor een nepwebshop. Meta zou daar meer tegen moeten doen, vindt de Consumentenbond dus, dat nu een aanklacht tegen het bedrijf heeft ingediend bij de Europese Commissie.

Nepwebshops vissen op Facebook en Instagram via advertenties naar klanten die een product bestellen dat nooit geleverd gaat worden. Zulke gelikte, overtuigende advertenties worden volgens de Consumentenbond 'systematisch' getoond, en Meta doet volgens de bond veel te weinig om die reclames tegen te gaan. De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops, waarvan er 71 op Facebook en Instagram adverteerden. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat volgens de bond vragen om problemen is.

Ondertussen is Meta wel verplicht om meer te doen om zijn gebruikers tegen oplichterij te beschermen. Volgens de Europese Digital Services Act (DSA) zijn grote online platforms zoals Facebook en Instagram verplicht om malafide content actief te weren en de risico's voor consumenten zoveel mogelijk te beperken. Via de klacht bij de Europese Commissie wil de Consumentenbond zorgen dat Meta alsnog actie onderneemt.

Zelfs politiemeldingen halen weinig uit

Meta is in zijn DSA-plichten namelijk tekortgeschoten, vindt de Consumentenbond. Niet alleen na klachten van gebruikers, maar zelfs op meldingen van de politie reageerde Meta volgens de bond laks. Dan werd bijvoorbeeld wel een advertentie verwijderd, maar bleven andere reclames van dezelfde webshop wel op Facebook en Instagram staan.

"De fraudeafdeling van Meta verlangt per advertentie een compleet rapport met onderbouwing. Maar dat is een onmogelijke belasting van de politie. Meta moet, als de politie daarom vraagt, gewoon alle advertenties verwijderen die naar de criminele website verwijzen", stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

Oppassen: iDeal is geen keurmerk van betrouwbaarheid

De Consumentenbond denkt dat betaalmogelijkheid iDeal bij de nepwebshops ook bijdraagt aan de hoeveelheid mensen die in de oplichting trappen. "iDeal heeft een betrouwbaar imago. Veel consumenten denken: dat is van de bank, dus dan zal het wel goed zijn", aldus Molenaar. "Maar criminelen hebben gewoon toegang tot het systeem. De Nederlandse banken zouden ook kritischer moeten kijken naar wie hun tool gebruikt."

De Consumentenbond adviseert consumenten die in een nepwebshop zijn getrapt om aangifte te doen bij de politie. :De kans dat je je geld terugkrijgt is klein, maar je zorgt er met je melding wel voor dat de website uit de lucht wordt gehaald. En dat voorkomt nieuwe slachtoffers", aldus Molenaar.

Meer nieuws over Meta en mis niets met onze Bright-app.