Google test blauwe vinkjes naast 'betrouwbare' bedrijven in zoekresultaten

©Unsplash

Google test blauwe vinkjes naast 'betrouwbare' bedrijven in zoekresultaten
Vandaag om 16:00

Google experimenteert met blauwe vinkjes in zoekresultaten van Google Zoeken. De vinkjes komen bij bedrijven die de zoekgigant ‘betrouwbaar’ acht, zoals onder meer Microsoft, Meta, Epic Games en Apple.

Het doel van de vinkjes is dat gebruikers minder snel op neppe of frauduleuze links klikken in Google Zoeken. Op die manier moet voorkomen worden dat je bijvoorbeeld op een link klikt waarvan je denkt dat die van Microsoft is, terwijl er in werkelijkheid een oplichter achter schuilgaat.

"We experimenteren regelmatig met functies die shoppers helpen betrouwbare bedrijven online te identificeren, en we voeren momenteel een klein experiment uit waarbij vinkjes naast bepaalde bedrijven op Google worden weergegeven”, zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen The Verge.

Onbekend of functie er echt gaat komen

Als een gebruiker zijn cursor over het vinkje beweegt, valt te lezen dat uit informatie van Google blijkt dat het bedrijf achter de link het bedrijf is dat het zegt te zijn. Wel waarschuwt Google dat het “de betrouwbaarheid van het betreffende bedrijf en diens producten niet kan garanderen”.

Of de nieuwe functie, die nu bij een groep gebruikers wordt getest, uiteindelijk definitief wordt uitgebracht is nog niet bekend. Ook is niet duidelijk wanneer dat dan moet gebeuren.

Lees meer over Google, of blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.