Is de Zeekr 001 na een grote update nu wél een aanrader?
Onlangs reed onze autotester Rutger een maand lang met de Zeekr 001. Hij werd gek van de piepjes in de bemoeizuchtige Chinese EV. Maar op de dag dat hij hem moest inleveren kwam er een grote software-update. Nu is de auto terug in Winsum om die update te testen. Is de Zeekr 001 nu wel een aanrader?
De Zeekr 001 biedt een geweldige rijervaring, heeft een prachtig interieur en serieus rijbereik. De belangrijkste minpunten voor mij waren de onduidelijke merkpositionering: wat is een Zeekr eigenlijk, wat probeert het te zijn? Maar vooral: de eindeloze hoeveelheid piepjes en waarschuwingen.
De nieuwe software-update voor de Zeekr 001 brengt echter serieuze verbeteringen met zich mee, waardoor deze elektrische auto een stuk gebruiksvriendelijker, soepeler en intuïtiever aanvoelt. Van sneller starten tot subtielere reacties in het verkeer: de rijervaring wordt naar een hoger niveau getild.
Instappen en starten
De eerste opvallende verbetering is de opstarttijd. Waar het voorheen soms tot 35 seconden duurde voordat de auto volledig operationeel was, start de Zeekr 001 nu binnen drie seconden op. Daarbij is het mogelijk om vrijwel direct weg te rijden zodra de auto is gestart. De auto reageert merkbaar sneller, en functies zoals de muziekapp hervatten automatisch waar je was gebleven bij het openen van de deur, zonder dat een telefoon hoeft te worden aangesloten.
Ook de ontwaseming blijkt in koud en vochtig weer aanzienlijk verbeterd: zonder voorverwarming of ontwaseming was de voorruit snel helder, een fijne eigenschap voor vroege winterochtenden.
ADAS en rijervaring
De aanpassingen in het Advanced Driver Assistance System (ADAS) maken de rijervaring zowel responsiever als comfortabeler. De touchpads reageren sneller bij het verhogen of verlagen van de snelheid, en Adaptive Cruise Control (ACC) zorgt voor een veel vloeiendere rem- en versnellingservaring. Bij het wisselen van rijstrook remt de auto bijvoorbeeld minder abrupt wanneer een andere auto invoegt, wat het rijden een stuk aangenamer maakt.
Ook 'ghost braking' – plotseling remmen zonder duidelijke reden – lijkt grotendeels eindelijk onder controle te zijn, zelfs in lastige omstandigheden zoals laagstaande zon of mist.
Met Lane Centering Control (LCC) blijft de Zeekr 001 subtieler in het midden van de rijstrook bij bochten, zonder harde snelheidsverlagingen. Nieuw is ook het 'lock-on' mechanisme waarbij de auto visueel de auto voor je volgt, en dit met een groen gekleurde animatie in het display aangeeft. Dit draagt bij aan een vloeiende rijervaring zonder onverwachte remacties.
Stilte is goud
Een opvallende verbetering is de reductie van pieptonen. Waar eerder iedere interactie met bijvoorbeeld de cruisecontrol gepaard ging met geluidssignalen, zijn deze nu praktisch allemaal verdwenen. De enige toon die overblijft, is bij het ontkoppelen van LCC, en dat heeft met Europese veiligheidsnormen te maken. Voor gebruikers betekent dit een rustiger rijervaring, waarbij de muziek gewoon doorgaat zonder hinderlijke onderbrekingen. Het volume van het knipperlicht is nog wel opvallend hoog en bij het op slot zetten van de auto hoor je ook nog een piep.
Andere slimme verbeteringen
De update laat zien dat Zeekr naar feedback luistert. Van betere Nederlandse vertalingen tot een laag-vloeistof-waarschuwing die nu wegblijft na bevestiging, alles ademt meer gebruiksgemak. Nieuwe opties zoals het opslaan van stoelinstellingen tijdens het rijden en het snel wisselen van nummers via het touchpad geven de bestuurder meer controle.
De Zeekr 001 is wat mij betreft nu zeker het overwegen waard. De Volkswagen ID.7 GTX die ik in onze video verkoos boven deze Zeekr zou ik nu op de tweede plek zetten.
Lees meer updates in de Bright Duurtest en mis niets met onze vernieuwde app.