Dit nieuwe systeem maakt elektrische fietsen een stuk lichter
Veel elektrische fietsen hebben een aandrijfsysteem van Bosch of Bafang. Maar er zijn ook merken die hun e-bikes voorzien van een systeem van MAHLE. Die fabrikant komt nu met een lichter systeem voor e-bikes. Dit moet het gewicht van nieuwe elektrische fietsen omlaag brengen.
Hoe lichter een elektrische fiets, hoe makkelijker je hem even de trap optilt of naar huis fietst als je accu een keer leeg is. Fietsfabrikanten proberen dan ook vaak om hun elektrische fietsen niet te zwaar te maken. Leverancier MAHLE wil dat met zijn nieuwe lichte XS-systeem makkelijker maken. De onderdelen van de XS wegen bij elkaar maar 2,5 kilogram.
Voor de duidelijkheid: dit nieuwe e-bike-systeem kan je niet los als consument kopen. Wel kan je in de toekomst een fiets kopen waar dit systeem in zit, want fietsfabrikanten kunnen bij MAHLE aankloppen om het te gebruiken in hun e-bike. Eerder gebruikten bijvoorbeeld Decathlon en Cannondale al systemen van MAHLE in hun elektrische fietsen.
Als waterfles op het frame van de fiets
Fietsfabrikanten krijgen van MAHLE een batterij die als een waterfles op het frame gemonteerd wordt, een motor en nog wat andere elektronica om alles aan te sturen. Fabrikanten kunnen kiezen uit de X20 of de X30-motor, waarbij de eerste volgens MAHLE een koppel heeft dat vergelijkbaar is met middenmotoren van 55 Nm. Voor de X30 is dit 45 Nm. Het is mogelijk om de motor aan te sturen met een rotatiesensor of met een meer natuurlijke krachtsensor.
Kleine batterij
Een voordeel van het nieuwe XS-systeem met weinig onderdelen is dat het ook op fietsen kan worden gebruikt die wat minder standaard zijn, zoals elektrische vouwfietsen. Je zal hem echter niet snel zien in bijvoorbeeld cargobikes of tourfietsen. Dat komt omdat de eX1 batterij erg klein is: hij weegt maar een kilo en heeft een capaciteit van slechts 170 Wh.
Volgens MAHLE is 100 Wh al genoeg voor de meeste dagelijkse ritten, maar dan moet je niet veel meer willen doen dan kleine stukjes in de stad rijden. Het is wel handig dat je met de batterij je smartphone op kan laden via de USB-C poort, waardoor je meteen een powerbank hebt.
Urban e-bikes en vouwfietsen
Waarschijnlijk is het systeem dus nog het meest geschikt voor urban e-bikes en vouwfietsen, die vooral licht en goedkoop moeten zijn en waarbij het bereik niet heel hoog hoeft te zijn.
Fietsfabrikant NMR Bikes maakt er een e-bike mee die omgerekend zo’n 1750 euro kost. Deze E-Woki moet in 2025 op de markt komen en heeft als een van de eerste fietsen dit nieuwe XS-systeem.