Kettingbotsing A1: waarom duurt het zo lang om een elektrische auto te bergen?
Het verkeer stond vanmorgen muurvast in Nederland. Niet alleen door het stakende OV-personeel, maar ook door een kettingbotsing met veel elektrische auto’s op de A1. Het bergen van die voertuigen duurde lang, maar dat is niets nieuws. Waarom is dat?
Zodra een elektrische auto betrokken is bij een ongeval, lijkt het bergen van dat voertuig en het vrijgeven van de rijstrook vaak langer te duren. Vooral, omdat dit ook daadwerkelijk langer duurt. De reden: het kan bij een EV snel fout gaan, waardoor de situatie onveilig wordt.
Dat heeft eigenlijk met drie verschillende factoren te maken: brandgevaar, elektrocutiegevaar en gebrek aan ervaring en protocollen.
Elektrische auto onvoorspelbaar bij ongelukken
De boosdoener is de batterij. Vandaag had dat bij het ongeluk op de A1 voornamelijk te maken met elektrocutiegevaar. “Als delen van de kooiconstructie onder hoogspanning staan, kun je geëlektrocuteerd worden”, zegt Rijkswaterstaat op X. Wanneer een elektrische auto is betrokken bij een ongeluk, dienen medewerkers uiterst voorzichtig te zijn. “Je kunt niet alles zomaar aanraken.”
Dat heeft ook te maken met een gebrek aan kennis. Hoewel de elektrische auto al enige tijd rondrijdt in Nederland, zijn de voertuigen relatief nieuw. Hulpdiensten hebben er veel minder ervaring mee dan met voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit zorgt ervoor dat het gedrag van een ev na een ongeluk als onvoorspelbaar bestempeld wordt, waardoor de afhandelingstijd wordt verlengd.
Brandgevaar groot bij elektrische auto’s
Wanneer een elektrische auto bij een ongeluk betrokken is, is er een mogelijkheid dat de batterij oververhit raakt en in brand kan vliegen. Mocht dat het geval zijn dan hebben hulpdiensten als de brandweer een veel groter probleem, omdat het geen reguliere voertuigbrand is.
Het blussen van een elektrische auto is moeilijk, omdat er een grote kans is dat de brand opnieuw oplaait. Zelfs nadat de brand geblust lijkt te zijn, heeft de brandweer geen zekerheid dat de elektrische auto niet nog eens in de fik vliegt, waardoor het veel langer duurt voordat een dergelijk voertuig weggehaald kan worden.
Sterker nog, soms moet een batterij van een elektrische auto tot wel 24 uur gekoeld worden om er zeker van te zijn dat er geen herontbranding plaats kan vinden.
Lees meer over elektrische auto’s en mis niets met de Bright-app.