©Freepik/X

Hierom worden je X-posts minder goed gelezen - en dit doe je eraan

Om deze reden worden je X-posts minder goed gelezen - en dit doe je eraan

Vandaag om 21:30
Laatste update: om 22:39

Gebruik je regelmatig links in je posts op X en heb je het gevoel dat deze berichten minder worden gezien door je volgers? Dat kan kloppen, aldus Elon Musk zelf. De oplossing is verrassend simpel, maar niet bij iedereen bekend.

Het is inmiddels anderhalf jaar geleden dat Elon Musk Twitter overnam, voor een aankoopbedrag waarvan inmiddels minstens de helft is verdampt. De CEO van Tesla en SpaceX staat bekend om zijn rigoureuze aanpak om processen en producten zo efficiënt mogelijk te maken, vaak door overbodige onderdelen of stappen te elimineren. In lijn hiermee ontsloeg hij 80% van het personeel en hernoemde hij het platform naar X. Sindsdien is de populariteit gedaald en recent namen nog meer gebruikers afscheid, onder meer door een stroom aan politieke berichten rondom de campagne van Trump. Veel gebruikers stapten over naar alternatieven zoals Bluesky en Mastodon. Echter, de vraag is of dit de enige reden is voor het massale vertrek.

Gefrustreerde influencers

Een belangrijke oorzaak van de verstoorde tijdlijn blijkt nu dus het algoritme te zijn. Posts met links zouden tenslotte minder hoog scoren in de rangorde van X, zoals Musk suggereert. In zijn reactie adviseert hij om links niet direct in je post te plaatsen, maar deze als reactie toe te voegen. Deze eenvoudige aanpassing zou het bereik kunnen verbeteren, maar roept vragen op, omdat de meeste gebruikers hier nooit eerder over zijn geïnformeerd. Voor influencers die afhankelijk zijn van promotie van externe content, zoals YouTube-video’s, is dit beleid bijzonder nadelig. Bovendien lijkt het daardoor alsof hun content minder interessant wordt gevonden.

Geen fan van links

Waarom houdt Musk niet van links? De logica hierachter is eenvoudig: een link stuurt gebruikers weg van het platform, bijvoorbeeld naar YouTube of een andere website. Voor Musk is dit voldoende reden om het bereik van posts met links te beperken. Het beleid is overigens vergelijkbaar met de voormalige aanpak van Apple, dat ontwikkelaars jarenlang verbood om gebruikers naar hun eigen betaalpagina’s te verwijzen. Zowel Apple als X willen de touwtjes zoveel mogelijk in handen houden, tot ongenoegen van sommige gebruikers.

Google's zoekresultaten

Eerder dit jaar bleek ook hoe wijzigingen in het algoritme van Google ervoor zorgden dat veel authentieke websites lager scoorden in de zoekresultaten. Dit leidde tot een stroom aan klachten van website-eigenaren, die hun inkomsten zagen dalen. Doordat Google in feite fungeert als poortwachter van het web, hebben veranderingen aan zijn algoritme een grote impact op de zichtbaarheid van online content - en daarmee het aantal bezoekers.

Algoritmische afhankelijkheid

Terwijl platforms zoals YouTube, TikTok en Instagram de afgelopen jaren in populariteit zijn gegroeid, zijn veel content creators en influencers afhankelijk geworden van deze platforms. Zodra een platform als X vervolgens het algoritme aanpast waardoor content minder zichtbaar wordt, ontstaat de vraag waar creators nog wél hun zichtbaarheid kunnen vinden. Het probleem wordt verder versterkt door de groeiende invloed van AI-bedrijven, die steeds meer online content verwerken en hergebruiken - zonder de originele auteurs daarvoor te vergoeden.

Volg meer nieuws over de X (Twitter) en mis niets met het Bright WhatsApp-kanaal.