Overheid wil scholen alternatief bieden voor big tech
De Nederlandse overheid kijkt naar mogelijkheden om big tech een minder grote rol te laten spelen in het onderwijs, of in ieder geval te zorgen dat er ook alternatieven zijn. Dit schrijft staatssecretaris Mariëlle Paul in een brief aan de Tweede Kamer.
Zo stelt ze: “Daarnaast zien we dat educatieve software steeds sterker verweven raakt met de platforms van de grote internationale technologiebedrijven. Er vindt in toenemende mate integratie van producten, diensten en aanbieders plaats. (...) Scholen geven in toenemende mate aan kostenstijgingen en beperkingen in keuzemogelijkheid te ervaren.” Scholen maken zich zorgen en die zorgen worden gedeeld, stelt Paul.
Big tech in het onderwijs
Ook verwijst ze naar Microsoft Word en PowerPoint en Chromebooks als producten die volop in het Nederlandse onderwijs worden ingezet, waarna ze benadrukt dat het vooral vanuit privacyperspectief belangrijk is om meer alternatieven aan te bieden. Ook is het moeilijk om te stoppen met deze software- en hardwaretoepassingen: “Eenmaal in gebruik is het voor scholen kostbaar en complex om over te stappen naar de producten van een ander techbedrijf met vaak duidelijke negatieve effecten voor de gebruiksvriendelijkheid.”
Er wordt onder andere in andere landen gekeken hoe het daar werkt, want in Frankrijk, België en Duitsland worden digitale toepassingen soms heel anders gebruikt. Software als Smartschool en Nextcloud maken geen gebruik van big tech en dat lijkt een aantrekkelijke optie. We verwachten nog niet snel uitkomsten: de staatssecretaris zegt er in 2025 een project van te willen maken.
AI
In ieder geval wordt hierin ook opkomende tech als AI meegenomen. We schreven recent al dat Google steeds meer kunstmatige intelligentie-toepassingen naar het onderwijs brengt. Echter, leraren zijn ondertussen bang dat leerlingen hun vaardigheden tot kritisch denken verliezen door al die AI-toepassingen.
Lees meer AI-nieuws en blijf op de hoogte met ons populaire WhatsApp-kanaal.