©Unsplash

Google en Bluesky zetten alles op alles om de EU tevreden te stellen

Google en Bluesky zetten alles op alles om de EU tevreden te stellen

Vandaag om 14:32
Laatste update: om 14:32

Google wordt al enige tijd door de EU in de gaten gehouden, omdat het niet aan alle regels van de organisatie voldoet. Datzelfde geldt voor Bluesky, zo werd gisteravond bekend. Beide bedrijven ondernemen actie. 

Google maakt vandaag bekend dat het meer veranderingen doorvoert in hoe zoekresultaten vertoond worden in landen binnen de Europese Unie. In landen als België, Estland en Duitsland introduceert het blauwe linkjes.

Over blauw gesproken: Bluesky reageert vandaag, vrij snel, op de berichtgeving van gisteravond. De EU stelde dat het bedrijf, door het gebrek aan een Europees kantoor, zich niet aan de regels houdt. Daar wil het verandering in brengen, dus gaat het een gesprek aan met de Europese Unie.

Google wil met blauwe linkjes voldoen aan wetgeving

Google moet concurrentie meer ruimte geven in de EU en test nu een nieuwe methode om daaraan te voldoen. Wie in België, Estland en Duitsland zoekt naar hotels, zal de traditionele blauwe linkjes te zien krijgen die leiden naar websites.

De resultaten in Nederland tonen bijvoorbeeld direct hotels, waarbij je met een druk op de knop kunt boeken. Daarbij is ook een kaart te zien waar het hotel zich op plaats van bestemming bevindt. Door deze aanpak af te zwakken wil de EU dat de zoekmachine minder bevooroordeeld is.

Google komt ook met andere voorstellen om de Europese Unie tevreden te houden. Het zal bijvoorbeeld de koppeling met Google Flights loslaten wanneer gebruikers naar vluchten zoeken en gebruikers sneller naar andere vergelijkingssites sturen.

Bluesky met de Europese Unie in gesprek

Nadat de Europese Unie gisteravond heeft laten weten dat X-alternatief Bluesky zich niet aan de Europese regels houdt, komt het bedrijf al vrij snel met een reactie. Bloomberg meldt dat het bedrijf achter het platform in gesprek wil met de Europese Commissie om tot een oplossing te komen.

Het bedrijf is volgens een woordvoerder druk bezig met zijn advocaten om tot een voorstel te komen dat het aan de EU kan presenteren.

Bluesky zit sinds de Amerikaanse verkiezingen in de lift. Het platform heeft vorige week gemiddeld een miljoen gebruikers per dag erbij mogen schrijven en heeft inmiddels meer dan 20 miljoen actieve gebruikers.

Niets missen? Houd de Bright-app dan goed in de gaten.