Scholen bang voor brandende e-bike-accu's, richten speciale plekken in
Een brandende batterij is nauwelijks te blussen, dus richten steeds meer scholen speciale plekken in voor de accu's. Dit om te voorkomen er door de hele school heen brandgevaarlijke batterijen liggen.
De chemische brand die ontstaat als een batterij ontvlamt, is moeilijk te blussen. En de grotere accu's die in e-bikes zitten, hebben ook een grotere reactie als het fout gaat. Volgens de brandweer kan een klaslokaal binnen 5 seconden met rook gevuld zijn, zegt Willemjan Muysson van Brandweer Nederland tegen de NOS. Scholen nemen daarom steeds vaker maatregelen: geen batterijen van e-bikes mee in de klas, maar allemaal op één aangewezen plek.
Scholen richten speciale oplaadplekken in, met brandveilige kasten van duizenden euro's. Ook zijn er scholen die leerlingen verbieden hun accu's mee naar binnen te nemen, blijkt uit een rondvraag van NOS Stories. "Positieve geluiden", aldus Muysson. "We moeten nog steeds veel scholen bewust maken van de risico's", zegt de brandweer, die daar ook een grote eigen taak in ziet. "We kunnen, en gaan, nog meer doen aan adviezen speciaal voor scholen en bedrijven. Die zijn nu nog te veel alleen gericht op thuissituaties."
Statistisch hogere kans op scholen
De kans dat een fiets-accu zomaar ontvlamt is niet enorm, maar de waarschijnlijkheid van een brand neemt natuurlijk toe als er veel accu's bij elkaar zijn. Ook is het gevaar groter op een plek zoals een school, waar grote groepen tegelijk ontruimd moeten worden en paniek kan ontstaan.
In principe kan een fietsaccu spontaan in brand vliegen, maar het gebeurt vaker tijdens het opladen. "Bij het opladen gaat er soms iets mis in het proces waardoor brand ontstaat", zegt Muysson. "Een fietsaccu kan een klaslokaal binnen een paar seconden met rook vullen", licht Muysson toe. "Het is ook nog eens heel nare rook. Rook is sowieso giftig, maar hier zit nog extra gif bij."
De brandweer ziet nog niks in regelgeving rond fietsaccu's op scholen, maar wil dus wel beter gaan voorlichten. Scholen kunnen dan zelf een passende oplossing bedenken, zoals dus een centrale plek om accu's te verzamelen, een verbod op accu's binnen of een laadplek buiten, om leerlingen aan te sporen niet binnen op te laden.
En batterijen van telefoons en laptops?
Natuurlijk kan elke batterij zomaar in brand vliegen, ook de accu's in telefoons, tablets en laptops. Alleen zijn zulke batterijen kleiner, en zijn dus ook de branden minder heftig.
De ANWB raadt e-bike-gebruikers aan om hun batterij zo nu en dan door te laten meten bij een fietsenmaker. Zeker bij een tweedehands fiets is dat verstandig, om te zien of de aansturing van de batterij nog naar behoren werkt.
Meer nieuws over -bikes en mis niets met onze Bright-app.