©Unsplash

'Brain rot' verkozen tot woord van het jaar: 'hersenloos kijken naar TikToks'

'Brain rot' verkozen tot Engelstalig woord van het jaar: 'hersenloos kijken naar TikToks'

Vandaag om 11:29

Toonaangevend woordenboek Oxford English Dictionary heeft 'brain rot' verkozen tot woord van het jaar. Het woord slaat op de mentale staat na het hersenloos consumeren van met name inhoudsloze filmpjes op sociale media.

Net zoals de Van Dale elk jaar met het Woord van het jaar doet, heeft ook het Oxford English Dictionary een verkiezing. Voor het Woord van het jaar kan vanaf 3 december gestemd worden, het Engelstalige woord van het jaar is al bekend: 'brain rot'. De term slaat in zijn huidige betekenis dus op de 'breinrot' die optreedt als je lange tijd naar hersenloze inhoud op sociale media kijkt.

Ruim 37.000 mensen verkozen 'brain rot' boven andere populaire termen zoals 'demure' – een term voor bescheidenheid die op TikTok populair werd – en 'dynamic pricing' – de gehate wijze waarop bijvoorbeeld concertkaartjes duurder worden naarmate de vraag stijgt. Verder waren 'lore' – de vaak omvangrijke achtergrondinformatie van een verhaal – en 'slop' – inhoud van lage kwaliteit – woorden op de shortlist.

Vermelding in woordenboek geen gegeven

Het Oxford woord van het jaar belicht vooral de 'stemming en gesprekken die 2024 gevormd hebben'. Dat wil dan niet automatisch zeggen dat het woord met die moderne definitie ook meteen het woordenboek haalt, want dat gebeurde met de winnaars van de vorige jaren ook niet.

In 2023 won 'rizz' – internetslang voor stijl – en het jaar daarvoor 'goblin mode' – jezelf even totaal laten gaan. Beide woorden staan echter nog niet met het Oxford English Dictionary. Het meest recente tech-gerelateerde woord dat werd toegevoegd aan het woordenboek dat sinds 1884 meegaat is 'tech-savvy', dat voor het eerst in de jaren '80 werd gebruikt.

Het eerste gebruik van 'brain rot' stamt trouwens al uit 1854, toen het door essayist Henry David Thoreau werd gebruikt om de dalende mentale gesteldheid van het publiek. Zo is er eigenlijk in 150 jaar niet zo gek veel veranderd.

Meer nieuws over het internet en mis niets met onze Bright-app.