Sonos-gebruikers vrezen dat app straks abonnement nodig heeft, Sonos zegt van niet
Dalende inkomsten zorgen dat Sonos-gebruikers vrezen voor een abonnement op de app die nodig is om de speakers te gebruiken. Sonos ontkent dat zulke plannen in ontwikkeling zijn.
Sonos heeft voor het tweede jaar op rij minder omzet gedraaid met zijn speakers. Dat roept de vraag op: gaat Sonos dat gat in de begroting dichten met het beproefde abonnement op zijn dienst, in dit geval de (recent nogal gehekelde) app? Die vraag wordt hardop gesteld door Wired, gebaseerd op zorgen van gebruikers, analyse van de app en een gesprek met een recent ontslagen Sonos-medewerker.
Gebruikers van Sonos uiten op zowel Reddit als het Sonos-forum hun zorgen over de stap naar een betaalde app. En niet zomaar, maar omdat die recent vernieuwde app technisch gezien anders werkt dan de vorige app. Bij de vorige app werden speakers via het lokale netwerk aangestuurd, bij de nieuwe app loopt er ook altijd een verbinding via de servers van Sonos, schreef Sonos-liefhebber en hacker Andy Pennell deze zomer al in een technische analyse van de nieuwe app.
'Wel hoge ontwikkelkosten voor gratis app'
Het is die serververbinding waar gebruikers bezorgd om zijn. Want dat betekent dat Sonos altijd tussen de gebruiker en de speakers in staat. Mocht Sonos dus besluiten dat het geld wil vragen voor het bedienen van de speakers, dan zou dat technisch gezien kunnen.
Een onlangs ontslagen oud-medewerker van Sonos wakkert die zorgen aan in gesprek met Wired. Die anonieme persoon was verantwoordelijk voor het testen van de app, en vindt dat er wel heel veel geld werd gestoken in die nieuwe app. "Ik was behoorlijk sceptisch over de middelen die we in een app stopten waar we geen geld voor vragen - iets dat geen inkomsten oplevert. Maar het enige dat ik van de mensen van het app-team hoorde over waarom dit nodig was, en de waardepropositie ervan, was over de flexibiliteit die het bood, en dat het de deuren opende naar dingen die we voorheen niet konden doen", zegt hij. "Het zou me echter niet verbazen als er ergens wat abonnementsmodelstukken in zaten."
Sonos: 'geen plannen voor'
Wired heeft natuurlijk ook Sonos om reactie gevraagd. "Sonos heeft WIRED een stevige ontkenning gestuurd dat er een abonnementsmodel in de maak is", schrijft Wired. Dat zou gebruikers voorlopig moeten geruststellen, maar waarschijnlijk blijven de geruchten de ronde doen zolang de app van Sonos technisch gezien geschikt is voor een snelle invoering van een abonnementsmodel. Dan kan de beslissing zo snel genomen worden als dat er een nieuwe bestuurder wordt aangesteld.
Meer nieuws over Sonos en mis niets met onze Bright-app.