Mazda MX-5 krijgt elektrische toekomst dankzij Electrogenic
Als trotse eigenaar van een Mazda MX-5 weet ik als geen ander hoeveel rijplezier de compacte cabrio biedt. Maar eerlijk is eerlijk: het blijft knagen dat de benzinemotor niet bepaald vriendelijk is voor het milieu. Gelukkig komt Electrogenic, een Brits bedrijf gespecialiseerd in EV-conversiekits, met een oplossing die veel van het karakter van de MX-5 bewaart en ondertussen de uitstoot elimineert.
Electrogenic introduceert een plug-and-play-kit waarmee de iconische MX-5 (NA, de allereerste versie) wordt omgetoverd tot een volledig elektrische sportwagen. Met behoud van het lichtgewicht karakter en de perfecte balans waar de MX-5 om bekend staat, levert de elektrische versie zelfs een betere power-to-weight ratio: 21% meer vermogen, dankzij een 160 pk sterke elektromotor. Bovendien blijft de wegligging subliem, doordat de batterijen slim geplaatst zijn om het zwaartepunt laag te houden.
Elektrisch rijden zonder (te veel) concessies
De kit maakt gebruik van hoogwaardige componenten en weegt slechts 100 kg meer dan de originele auto. Het originele chassis blijft volledig intact, wat betekent dat de conversie omkeerbaar is. Voor de liefhebbers die vrezen dat het karakter van de auto verloren gaat: Electrogenic heeft de software en rijmodi zo verfijnd dat de MX-5 niet alleen vertrouwd aanvoelt, maar zelfs nog leuker wordt om te rijden. De sprint van 0-100 km/u duurt ongeveer 6 seconden, en de topsnelheid blijft vergelijkbaar met die van de originele benzineversie.
Met een actieradius van meer dan 240 kilometer in de praktijk en een laadtijd van één uur via CCS-snelladen, biedt de elektrische MX-5 niet alleen rijplezier, maar ook praktisch gebruiksgemak.
De MX-5 is al decennia lang een icoon, en dat Electrogenic juist deze auto kiest voor elektrificatie, laat zien dat EV-conversies niet alleen bedoeld zijn voor oldtimers of luxe voertuigen. Het bewijst dat elektrisch rijden ook mogelijk is voor sportwagens die we dagelijks met een glimlach rijden. Persoonlijk heb ik helaas nog niets aan het nieuws, omdat mijn MX-5 niet van het eerste type is. Ook doet het wel een beetje pijn dat er niet meer geschakeld hoeft te worden. Andere ombouwers hebben er soms voor gekozen om de handbak tussen de elektromotor en de wielen te laten zitten. Ook de prijs is een obstakel. De kit die Electrogenik voor de Mini bouwt kost €18.000. Het vermoeden is dat deze niet veel goedkoper zal zijn.
Voor meer informatie over deze conversie en waar je de kit kunt laten installeren, bezoek je Electrogenic.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.