Is Ford echt het meest onderhoudsgevoelige automerk van Nederland?
Volgens een persbericht van revisiespecialist ACtronics is Ford het meest onderhoudsgevoelige merk van Nederland. Kun je dus beter voor een ander merk kiezen? Of is hier iets anders aan de hand.
Het is niet gemakkelijk om als revisiespecialist van elektronische auto-onderdelen aandacht in de pers te krijgen. Maar met een bult aan data van de onderdelen die je gerepareerd hebt, zit je op een schat van informatie. Want als er veel meer onderdelen binnenkomen van Ford bijvoorbeeld, kun je in je persbericht schrijven: "Als je geen fan bent van regelmatig bij de garage staan, kun je het Amerikaanse automerk Ford misschien beter links laten liggen."
Een pittig statement, maar waar is het precies op gebaseerd? In het bericht staat een lijst 'Top 10 auto’s met de meeste pech'. Op nummer 1 staat Ford met 3853 reparaties, op plek 2 staat Opel met 2373 reparaties en op plaats 3 Volkswagen met 2002 reparaties.
Wat zeggen deze cijfers?
De conclusie dat je een Ford beter kunt laten staan is nogal voorbarig. Want alleen als er van elke auto evenveel rondrijden in Nederland, zouden deze cijfers betekenisvol kunnen zijn. Er rijden 1 miljoen Volkswagens rond in Nederland. Ten opzichte van zo’n 400.000 Citroëns. Citroën staat in dit onderzoek op de tiende plek en lijkt het dus veel beter te doen dan Volkswagen. Maar er is dus geen rekening gehouden met het aantal geregistreerde auto’s in Nederland en ook niet met de ouderdom van het wagenpark.
Tesla's bijvoorbeeld zijn nooit ouder dan een jaar of 12, want daarvoor waren ze hier nog niet te koop. Er zijn legio 20 jaar oude Japanse karretjes die wellicht af en toe een reparatie nodig hebben, maar dat maakt het merk niet minder betrouwbaar. Bovendien zijn de verschillen per model vaak groter dan per merk. Een Ford Focus 1.0 Ecoboost zou bijvoorbeeld bijzonder betrouwbaar kunnen zijn, terwijl een Transit Dieselbusje heel vaak gerepareerd moet worden.
Het hele 'onderzoek' is bovendien gebaseerd op interne cijfers van ACTronics. "Dit onderzoek is gebaseerd op data die afkomstig is uit rapportages van door ACTronics uitgevoerde revisies. Het primaire doel van dit onderzoek is om inzicht te bieden in het gebruik en onderhoud van voertuigen. Daarnaast worden verschillen per regio en merk geanalyseerd, zodat opvallende patronen zichtbaar worden."
De conclusie?
Het is niet gezegd dat alle automerken evenveel zaken doen met dit bedrijf. Of dat revisie van onderdelen even gemakkelijk of economisch haalbaar is bij alle merken. Al met al zijn de cijfers in dit persbericht dermate onbetrouwbaar dat je er onmogelijk de conclusie uit kan trekken dat je 'een Ford misschien beter links kan laten liggen'. Alleen dat de mensen bij ACTronics misschien beter het vakgebied statistiek links kunnen laten liggen.
Rutger Middendorp test al sinds 2010 auto's in onze Bright Duurtest. Volg meer nieuws over elektrische auto's.