Review Microsoft Flight Simulator 2024: thuis vliegen was nog nooit zo fijn

©Microsoft

Microsoft Flight Simulator 2024 tilt de ervaring naar ongekende hoogten
17 december 2024 om 07:09

Microsoft Flight Simulator 2024. Het klinkt alsof je een grafisch upgradepakket koopt, maar wat je eigenlijk krijgt, is een compleet nieuwe game met de beste Flight Sim-graphics tot nog toe. Onze autotester Rutger kroop achter de Turtle Beach Velocity One flight yoke en stuurde zijn Boeing 747 zonder uitstoot de hele wereld over.

Het gevaarlijkste moment van vliegen is het opstijgen en het laden. Het opstijgen bleek ook voor de nieuwe Microsoft Flight Simulator 2024 een uitdaging. De eerste paar dagen waren rampzalig. Overvolle servers, glitches en laadtijden die je het idee gaven dat je daadwerkelijk van Amsterdam naar Sydney moest vliegen. Maar na die onstuimige start zijn de verwachtingen hoog, en zoals een Airbus: dit ding komt uiteindelijk wel van de grond.

Een grafische wereldreis

Laten we beginnen met het meest in het oog springende: de graphics. Die zijn, simpel gezegd, fenomenaal. De seizoenen zijn nu écht aanwezig. Als inwoner van Nederland kijk je misschien even naar de Veluwe of de Amsterdamse grachten in herfstkleuren en denkt: "Zo ziet het er inderdaad uit." Maar waar het pas echt indrukwekkend wordt, is wanneer je de simulator gebruikt om plekken te verkennen waar je nog nooit bent geweest. Stel je voor: de woestijnen van Egypte bij zonsondergang, waarbij de schaduwen van de piramides zich langzaam uitstrekken over het zand. Of de Grand Canyon tijdens een vlucht op lage hoogte in een klein vliegtuig.

De belichting, texturen en details – van de krassen op je cockpitramen tot het gras dat platgedrukt wordt onder je wielen – zijn allemaal verbeterd. Maar, zoals een oude Cessna, hapert het hier en daar nog. Vooral bij grote luchthavens of als de servers overbelast raken, merk je dat texturen ineens terugvallen naar PS2-niveau.

Van hobbyist tot luchtvaarttycoon

De leukste vernieuwing naar mijn mening is de carrièrestand. Hier begint je verhaal als onervaren piloot, met simpele missies zoals passagiers rondvliegen. Klinkt suf? Het tegendeel is waar. Het is alsof je een RPG speelt waarin je ervaring opdoet en je vaardigheden aanscherpt. Van het behalen van je PPL (Private Pilot License) tot het vervoeren van luxe goederen in een turboprop, het geeft de simulator een structuur die in 2020 ontbrak. Daar voelde rondvliegen doelloos en arbitrair.

De echte uitdaging zit hem in de examens – ja, je kunt zakken, en nee, dat voelt niet oneerlijk. Voor wie geen geduld heeft, kan het aanvoelen als een grind, maar voor mij voelt het als een fantastische beloning voor inspanningen. Het zorgt er ook voor dat de game lang fris en uitdagend blijft voelen.

Challenge League en fotograferen

Als de serieuze carrière je te zwaar is, kun je altijd even ontspannen met de Challenge League. Het is arcade-achtig, maar toch met dezelfde nauwkeurige vliegmodellen. Denk aan races door de Grand Canyon of precisielandingen in bizarre weersomstandigheden.

Fotografie-uitdagingen voegen ook iets bijzonders toe. Het idee om een foto te maken van de Sfinx op de juiste dag, op het juiste moment, met de zon op de juiste hoek – dat klinkt als iets voor de fijnproever. De mogelijkheid om nu ook uit je vliegtuig te stappen en op voet verder te gaan, opent letterlijk nieuwe perspectieven, al is het lopen irritant traag.

Flight Planner: nerds rejoice

Misschien wel het meest ondergewaardeerde, maar essentiële nieuwe onderdeel is de Flight Planner. Het voelt alsof je de tools gebruikt van echte piloten. Het plannen van routes, berekenen van brandstof, en het invoeren van waypoints – het maakt de ervaring zoveel realistischer.

Het nadeel? Het is niet erg intuïtief. De game helpt je ook niet echt om te leren. Zeker op een console als de Xbox is het zoeken naar de controls de eerste uitdaging en wat je moet doen met die controls nog een tweede extra obstakel. Je moet het zelf maar uitvogelen of tutorials Googlen. Aan de andere kant voegt dit wel weer een dimensie toe die het realistisch laat voelen.

Controller: met Turtle Beach aan de knoppen

Net zoals racegames veel beter kunnen voelen met een stuurtje, voelt deze game veel beter met een speciale controller voor je vliegtuig. Daarbij moet je eerst wel kiezen of je meer met straaljagers gaat vliegen of reguliere vliegtuigen. Want je kunt een joystick kopen. Lekker als je de F18 gaat uitlaten. Maar een beetje raar bij een Boeing of Cessna. Ik koos dus voor de meest voorkomende vliegtuigbesturing. Een yoke. Een stuurtje dat je ook vooruit en achteruit kunt duwen.

De Turtle Beach VelocityOne Flight werkt met de Xbox en Windows-pc's. Voor wie het écht serieus wil aanpakken, biedt deze USB-yoke een ongeëvenaarde combinatie van functionaliteiten en toegankelijkheid. Het vliegen wordt er makkelijker mee, en tegelijkertijd heb je zo’n absurd aantal nieuwe knoppen om toe te wijzen, dat het ook overweldigend kan zijn. Gek genoeg is er geen standaardprofiel met tutorial voor alle knoppen. Voor €380 (nu €335 online) is dit een dure toevoeging als je casual af en toe een beetje vliegt. Maar voor een Flight Sim geek is het een koopje. Het apparaat voelt zwaar en degelijk.

De VelocityOne Flight maakt indruk met een realistische yoke, throttle quadrant (de schuiven om gas te geven), en een kleurendisplay midden op de yoke. Je kunt hiermee snel tussen presets wisselen, wat vooral handig is voor Xbox-gebruikers die geen toetsenbord hebben. Nieuwkomers in de flight-simwereld profiteren van een trainingsmodus, waarin het systeem aangeeft welke knoppen welke acties uitvoeren. Het verlaagt de instapdrempel aanzienlijk, al maakt Flight Simulator zelf het daarna niet eenvoudig, doordat je zelf veel knoppen nog moet toewijzen in de game.

Kleine minpunten

De throttle quadrant bevat verfijnde controls voor single-engine propeller-vliegtuigen en een nauwkeurig trim wheel voor de pitchcontrole. Dat zorgt ervoor dat je niet constant hoeft bij te sturen, maar 1x instelt en daarna onder dezelfde omstandigheden even hoog blijft vliegen. De minpunten: de throttle levers hebben minder weerstand dan je zou willen en reverse thrust instellen bij jets voelt ook onnatuurlijk. De yoke zelf heeft een lichte 'dead zone' in het midden, wat frustrerend kan zijn bij kleine aanpassingen.

Ondanks deze kleine nadelen maakt de VelocityOne Flight duidelijk waarom Turtle Beach een belangrijke speler in de sim-markt is geworden. De eenvoudige installatie, uitgebreide programmeermogelijkheden en het meegeleverde startpakket met stickertjes voor je eigen instellingen van knoppen maken het een geweldige aanvulling voor iedereen die de sprong naar de serieuze kant van Microsoft Flight Simulator 2024 wil wagen. Hoewel het geen must-have is voor casual gamers, tilt deze yoke de ervaring van de sim-enthousiasteling absoluut naar een hoger niveau.

Een flinke verbetering

Microsoft Flight Simulator 2024 is een flinke verbetering. De grafische sprongen, diepgaande carrièremodus en nieuwe tools tillen de ervaring naar ongekende hoogten. Als alles werkt zoals het hoort, is dit de meest indrukwekkende luchtvaartsimulator ooit. In combinatie met de Turtle Beach Controller voelt het alsof je echt een vliegtuig aan het besturen bent. Microsoft en Asobo hebben opnieuw laten zien dat ze begrijpen wat vliegen betekent: vrijheid, schoonheid en de wens om het apparaat zo goed mogelijk te bedwingen.

Lees meer reviews en mis niets met de vernieuwde Bright-app.