Nederlands beleid rond elektrische stepjes in strijd met EU: 'Ronduit respectloos'
De Europese brancheorganisatie LEVA-EU roept het Nederlandse kabinet op om nieuwe regels rond lichte elektrische voertuigen, zoals elektrische stepjes, in te trekken. Volgens LEVA-EU moet Nederland stoppen met maatregelen die in strijd zijn met de EU-wetten.
Nederland is het enige Europese land waar elektrische stepjes zijn verboden op de openbare weg, afgezien van een klein aantal goedgekeurde modellen. In ons land gelden zeer strenge regels voor de e-steps, zeker vergeleken met die voor elektrische fietsen. De afwijkende Nederlandse regels zouden versoepeld moeten worden om ze in lijn te brengen met EU-regelgeving. Daar wordt al jaren over gesproken in Den Haag, maar het voorgestelde nieuwe 'LEV-kader' leidt opnieuw tot kritiek. Dit LEV-kader omvat de regels voor lichte elektrische voertuigen (LEV’s), zoals e-stepjes, elektrische bakfietsen en zelfbalancerende voertuigen.
Het nieuwe LEV-kader werpt met zijn technische eisen nog steeds veel drempels op, stelt de brancheorganisatie LEVA-EU. Het Nederlandse beleid is daardoor 'in strijd met bestaande EU-wetgeving'. "Het ondermijnt de principes van de Europese interne markt en negeert jarenlange standaardisatie-inspanningen en de betrokkenheid van belanghebbenden." De organisatie is daarom een petitie gestart met de oproep aan het Nederlandse kabinet om het LEV-kader weer in te trekken.
Illegale belemmering van fabrikanten
Een heikel punt is dat de technische eisen van Nederland grotendeels zijn gebaseerd op regels voor voertuigen in de L-categorie, maar LEV’s vallen buiten deze categorie volgens Artikel 2.2 van de Verordening 168/2013. "Door de regels van de L-categorie via het LEV-kader alsnog toe te passen, handelt Nederland in strijd met de Europese wetgeving. Dit vormt bovendien een illegale belemmering voor fabrikanten om voertuigen op de Nederlandse markt te brengen", zegt LEVA-EU-secretaris Annick Roetynck.
Net als bij e-bikes, waaronder fatbikes, zouden de elektrische stepjes eigenlijk onder de zogeheten Machinerichtlijn moeten vallen, stelt de organisatie. Op basis daarvan kunnen voertuigen die niet veilig worden verklaard ook gewoon uit de markt worden genomen.
Technische normen genegeerd
Bovendien worden Europese technische normen voor e-steps, zelfbalancerende voertuigen, en elektrische bakfietsen door Nederlandse genegeerd. Dat terwijl tientallen experts, onder leiding van het Nederlandse instituut NEN, vier jaar lang hebben gewerkt aan deze normen. "Dat dit werk bij de ontwikkeling van het LEV-raamwerk volledig is genegeerd, is ronduit onbegrijpelijk en respectloos", moppert LEVA-EU.
De organisatie zegt dat het Nederlandse beleid 'de innovatie zal belemmeren' en 'de overgang naar schonere mobiliteit hindert'. "LEVA-EU roept de Nederlandse minister en staatssecretaris op om het huidige beleid te herzien, de EU-wetgeving te respecteren en samen te werken met belanghebbenden."
Boete
Je mag alleen de openbare weg op met een elektrische step als de RDW het type heeft goedgekeurd als een zogeheten 'bijzondere bromfiets'. Dat geldt slechts voor een beperkt aantal modellen. Voor het rijden op een illegale e-step op de weg kan de politie je een flinke boete geven. Ook kan je e-step in beslag worden genomen.
Lees meer over elektrische stepjes en blijf op de hoogte met het Bright WhatsApp-kanaal.