Miljoenenboete voor Netflix vanuit Nederland: te onduidelijk naar klanten
De Autoriteit Persoonsgegevens legt Netflix een boete van 4,75 miljoen euro op, omdat het bedrijf niet duidelijk genoeg was over wat er met de gegevens van zijn klanten gebeurde.
Specifiek heeft Netflix tussen 2018 en 2020 zijn klanten niet voldoende geïnformeerd over wat er met persoonsgegevens wordt gedaan, zoals waarom gegevens worden verzameld, hoe lang ze worden bewaard en of gegevens met andere partijen worden gedeeld.
Ook als klanten aan Netflix vroegen wat er met hun gegevens gebeurde, wist het bedrijf daar te weinig duidelijkheid over te geven. Dat gaat in tegen de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Hoewel de boete vanuit Nederland wordt gegeven, begon de klacht bij Oostenrijkse privacystichting None of your business. Aangezien het hoofdkantoor van Netflix in Amsterdam staat, is de klacht doorgeschoven naar de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bezwaar van Netflix
Netflix heeft zijn privacyverklaring inmiddels aangepast en ook de informatievoorziening richting klanten verbeterd. Het bedrijf maakt tevens bezwaar tegen de boete.
Lees meer over Netflix, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.