Apple ziet toch af van dit langverwachte iPhone-abonnement

©Freepik

Apple ziet toch af van een abonnement op de iPhone
18 december om 21:20
Laatste update: 18 december om 21:56

Apple werkte al sinds 2022 aan een nieuw abonnement waarbij je elk jaar een nieuwe iPhone zou krijgen. In plaats van een iPhone direct af te rekenen, zou je een maandelijks bedrag aan Apple betalen voor je toestel. Maar na meerdere problemen en vertragingen heeft Apple dit plan nu helemaal opgegeven.

Al jaren gingen er geruchten dat Apple zou komen met een eigen hardware-abonnement, waarbij je maandelijks betaalt en altijd de nieuwste iPhone zou hebben. Het moest een alternatieve manier worden om de iPhone te kopen. Maar Apple heeft nu besloten het project te schrappen, melden ingewijden aan Bloomberg

Apple heeft het team dat werkte aan het nieuwe hardware-abonnement inmiddels helemaal ontbonden. Het project kwam de afgelopen jaren niet van de grond en liep meerdere keren grote vertraging op, zeggen de bronnen. Onder de tegenslagen waren softwarefouten en regelgevende zorgen.

Het team viel onder de Apple Pay-afdeling. Eerder dit jaar werd ook een Apple-programma stopgezet voor 'koop nu, betaal later', waarmee je in meerdere termijnen kon betalen. Deze diensten laat Apple nu over aan andere bedrijven.

Elk jaar een nieuwe iPhone

Het doel van het hardware-abonnement was om meer iPhones te verkopen en meer terugkerende inkomsten te genereren. De iPhone is voor Apple veruit de belangrijkste inkomstenbron, maar het bedrijf verdient de laatste jaren wel steeds meer aan zijn diensten.

Het idee was dat je niet direct hoefde te betalen voor je iPhone maar dat je een abonnement voor de afbetaling zou nemen. Klanten zouden hiervoor een maandelijks bedrag gefactureerd krijgen en zouden elk jaar hun iPhone kunnen omruilen voor een nieuw model. Het abonnement zou de eigen financiële infrastructuur van Apple gaan gebruiken en gebaseerd zijn op leningen die het bedrijf zelf zou verstrekken.

Apple had geen zin in strenge regels

Toen Apple eerder dit jaar de geplande Pay Later-dienst annuleerde, was de belangrijkste reden een standpunt van een Amerikaanse toezichthouder. Die instantie stelde dat zulke diensten zich aan dezelfde strenge regels als creditcardmaatschappijen moesten houden. Daar had Apple geen trek in.

Het nieuwe iPhone-abonnement zou volgens Bloomberg een vergelijkbare structuur en technologie gaan gebruiken, waardoor het bedrijf vreesde dat deze dienst ook in het vizier van de toezichthouder zou komen. Apple werkt wel samen met Klarna en Affirm voor betaalopties binnen Apple Play, zonder dat het bedrijf zelf wordt gereguleerd.

Lees meer Apple-nieuws en volg de updates met de Bright-app.