Samsung gaat tóch Dolby Vision ondersteunen, maar wanneer op je TV?

©Samsung

Samsung gaat tóch Dolby Vision gebruiken, maar nog niet op TV's
20 december om 23:02

Samsung heeft een nieuwe samenwerking met Dolby aangekondigd om de HDR-standaard Dolby Vision naar zijn OLED-schermen te brengen. Het gaat voorlopig niet om televisies van Samsung, maar om de schermen die de fabrikant maakt voor auto's.

De nieuwe samenwerking met Dolby is opvallend, aangezien Samsung doorgaans vasthoudt aan zijn eigen HDR-formaat HDR10+ voor televisies. Samsung gaat Dolby Vision echter voorlopig alleen toepassen op schermen in auto's en nog niet in zijn televisies.

De samenwerking moet het voor autofabrikanten eenvoudiger maken om Samsung-panelen met Dolby Vision te integreren. Dolby Vision, een geavanceerde technologie voor high dynamic range (HDR), wint snel aan populariteit bij tv-fabrikanten. Tot nu toe heeft Samsung koppig vastgehouden aan zijn eigen HDR-standaarden en -technieken.

OLED-panelen in auto's

De interfaces via beeldschermen worden steeds belangrijker in auto's. Geen wirwar van fysieke knoppen, maar intuïtief swipen en tikken op een touchscreen. Samsung speelt hier dan ook slim op in. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verkocht in het afgelopen kwartaal meer dan een half miljoen OLED-panelen voor auto’s, een vervijfvoudiging ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Deze cijfers bevestigen niet alleen de trend, maar benadrukken ook Samsungs grote positie op deze markt. De samenwerking met Dolby Vision zou deze positie moeten versterken en biedt autofabrikanten extra mogelijkheden.

Uiteindelijk toch naar televisies?

De aankondiging roept bij Samsung-klanten wel de vraag op of Dolby Vision in de toekomst ook naar Samsung-televisies zal komen. Voorlopig lijkt die kans klein en de verwachting is dan ook dat Samsung trouw zal blijven aan HDR10+, een standaard die het zelf mee heeft ontwikkeld.

Hoewel Dolby Vision bij steeds meer tv-merken beschikbaar is, zal Samsung waarschijnlijk niet overwegen over te stappen totdat het zijn huidige technologie maximaal heeft benut. Op de lange termijn zou een overstap de ontwikkelingskosten kunnen verlagen, maar dat zou betekenen dat Samsung een deel van zijn merkidentiteit moet inleveren.

Volg meer nieuws over Samsung en blijf op de hoogte met de Bright Nieuwsbrief.