Zelfrijdende auto's Waymo zonder backup-chauffeur de weg op

Zelfrijdende auto's Waymo zonder backup-chauffeur de weg op

8 november 2017 om 10:19
Laatste update: 26 april 2018 om 16:08

Waymo stuurt zijn zelfrijdende auto’s als eerste bedrijf zonder backup-chauffeur de openbare weg op.

Google-zusterbedrijf Waymo stuurt zijn zelfrijdende auto’s zonder chauffeur achter het stuur de openbare weg op in de Amerikaanse stad Phoenix. Dat maakte Waymo-CEO John Krafcik bekend tijdens techconferentie Web Summit. Waymo werkt al zo’n acht jaar aan zelfrijdende auto’s, en testte deze de afgelopen jaren al op de openbare weg met een chauffeur achter het stuur, die bij noodgevallen kon ingrijpen.

Nu gaan de auto’s helemaal zelfstandig de weg op. Ze kunnen door een groep testgebruikers met een app worden opgeroepen. In eerste instantie zit er dan nog wel een Waymo-medewerker op de achterbank, maar die kan niet direct ingrijpen. Gebruikers kunnen de Waymo-auto’s voor een enkele rit oproepen, maar ook voor een dag of zelfs een week houden.


Mijlpaal

Het gaat volgens Krafcik niet om een “eenmalige rit of demo”, hoewel de test zich beperkt tot een deel van Phoenix. De Waymo-CEO noemt de mijlpaal een 'de start van een nieuwe fase voor Waymo en de geschiedenis van deze technologie', meldt FT. Het is niet duidelijk hoeveel auto’s er aan de test meedoen, wel moet het testgebied uiteindelijk worden vergroot.

Dat gebeurt als de auto’s meer ervaring opdoen en beter worden in zelfstandig navigeren. Waymo wil de test dan uitbreiden tot buiten Phoenix, naar een gebied van zo’n 1500 vierkante kilometer. Dat is ongeveer even groot als de oppervlakte van Londen. Er is voor Phoenix gekozen omdat de stad een simpeler wegennet heeft dan bijvoorbeeld het ingewikkelde San Francisco.

Niveau 4

Waymo classificeert zijn zelfrijdende auto’s nu op niveau vier op de schaal van vijf voor zelfrijdende auto’s. Vier staat voor volledig zelfstandig rijden binnen een nauwkeurig in kaart gebracht gebied. Bij niveau vijf is een zelfrijdende auto onder alle omstandigheden en overal autonoom, en is menselijk ingrijpen totaal overbodig.

Huidige auto’s met autonome functies zoals deels zelfstandig rijden op de snelweg, zitten op niveau twee, waarbij de chauffeur steeds moet blijven opletten. Bij niveau drie kan de chauffeur in sommige gevallen zijn aandacht op iets anders dan de weg richten, een mogelijkheid die binnenkort in de nieuwste auto’s zit. Auto’s met niveau vijf worden op zijn vroegst over zo’n twee jaar verwacht.

Waymo zegt uiteindelijk een taxidienst met autonome auto’s te willen aanbieden. Daarbij wil het bedrijf verschillende soorten voertuigen voor verschillende doeleinden hebben. Momenteel werkt Waymo enkel samen met automaker Fiat Chrysler. Zijn huidige zelfrijdende wagens zijn aangepaste modellen van de Chrysler Pacifica, voorzien van allerlei scanners en radar-systemen.

'Stuur overnemen zelfrijdende auto gevaarlijk'

Lees meer over:

Deel via