Amazon Alexa komt naar hotelkamers
Amazon heeft een speciale versie van zijn spraakassistent Alexa voor gebruik in hotelkamers aangekondigd.
Amazons nieuwe dienst Alexa for Hospitality is gericht op gasten van onder meer hotels en vakantiehuizen. Met stemopdrachten aan de slimme Echo-speakers van Amazon kunnen ze allerlei zaken in de kamer bedienen, zoals de temperatuur en de lampen, of diensten als roomservice of een schoonmaker bestellen. Sommige vragen die zijn afgestemd op de locatie, zoals de openingstijden van het zwembad of waar in het gebouw zich de fitnessruimte bevindt.
Marriott International is de eerste grote hotelpartij die met Amazon in zee gaat. Het bedrijf wil de nieuwe Alexa-dienst vanaf deze zomer integreren in zijn hotels, onder meer in de ketens Westin, Marriott en Aloft.
Privacy
Volgens Amazon krijgen de hotels geen toegang tot de geluidsopnames die de slimme speakers maken of de vragen die hotelgasten aan Alexa stellen. De aankondiging van Amazon volgt nadat onlangs door een fout meerdere privé-gesprekken van een Amerikaans echtpaar door hun Amazon Echo-speaker per abuis zijn doorgestuurd naar een werknemer van de man.
Eigen accounts koppelen
Later dit jaar kunnen bestaande Alexa-gebruikers ook hun eigen Amazon-accounts koppelen aan de Echo-speakers die in hotels met de Hospitality-dienst werken. Op die manier krijgen ze toegang tot hun eigen muziekdiensten of audiobooks. Na het uitchecken in het hotel wordt die koppeling door Alexa automatisch stopgezet, zegt Amazon.
Bekijk ook onze video over de strijd tussen de slimme assistenten: