Robotauto's

Zelfrijdende auto's Waymo hebben moeite met autorijden

Zelfrijdende auto Waymo afslaan algoritme invoegen problemen
29 augustus 2018 om 14:06
Laatste update: 29 augustus 2018 om 14:18

De zelfrijdende auto's van Google-zusterbedrijf Waymo hebben vaak moeite met allerlei basisrijvaardigheden, zoals invoegen en links afslaan.

De zelfrijdende auto's van Waymo hebben moeite met een hele reeks basishandelingen van het autorijden. Dat melden 'insiders' binnen het bedrijf aan The Information. De Waymo-auto's, die momenteel in en rond de Amerikaanse stad Phoenix worden getest, raken van slag als ze links willen afslaan en een tegemoetkomende automobilist zijn richtingaanwijzers niet gebruikt, terwijl hij of zij wel gaat afslaan. Sommige automobilisten blijken de bocht dusdanig ruim te nemen dat de zelfrijdende auto's defensief reageren. Het gevolg is dat de Waymo-medewerker die voor de veiligheid achter het stuur zit, toch moet ingrijpen.

Invoegen en groepen fietsers

De problemen beperken zich niet tot het links afslaan. Op tijd invoegen in een andere baan om verderop af te slaan, lukt soms ook niet, omdat het algoritme dat de invoegruimte tussen andere verkeersdeelnemers bepaalt, niet goed genoeg is. De Waymo-auto's raken ook van slag van de verkeerslichten bij het invoegen op snelwegen, die steeds van rood op groen springen om telkens één voertuig te laten invoegen. De auto's blijven dan soms een tijdje stil staan. 

De Waymo-auto's worstelen ook met het onderscheiden van mensen of fietsers die als één groep worden gezien in plaats van individuen die ieder in een eigen richting kunnen gaan. De algoritmes kunnen daar nog niet op anticiperen. Ze raken ook van slag als er een rij auto's op de rijbaan stil staat, omdat iemand bijvoorbeeld moet wachten om een parkeerplaats te kunnen inslaan.

Mensen houden zich niet aan de regels

Een deel van de problemen met de zelfrijdende auto's wordt veroorzaakt doordat algoritmes het onvoorspelbare gedrag van mensen in het verkeer niet goed genoeg kunnen voorspellen. Dat is extra moeilijk omdat de zelfrijdende auto geprogrammeerd is om de verkeersregels te volgen, terwijl menselijke verkeersdeelnemers de verkeersregels met regelmaat aan hun laars lappen. 

Niet vertrouwen op snufjes

De hard- en software van zelfrijdende auto's staan nog in de kinderschoenen, Maar ook de huidige snufjes die in auto's zitten, schieten vaak tekort. Zo blijkt uit een rapport van de Branchemonitor Schadesector dat auto's met allerlei veiligheidsfoefjes, zoals parkeersensoren en adaptive cruise control (ACC), vaker schade oplopen. De oorzaak ligt zowel bij de technologie, die gewoon nog niet goed genoeg is, als bij de mens, die er nu al vanuit gaat dat de technologie goed genoeg is om op te vertrouwen.

Uit het rapport blijkt dat de kans op schade zonder die foefjes op 14 procent ligt en de auto's met de veiligheidsfoefjes 23 procent kans hebben op schade.

Schade is één ding, maar de veiligheid van verkeersdeelnemers komt ook in het geding als gevolg van technologie die nog niet veilig genoeg is. Zo onderzocht het RDW of automatische cruise-control-systemen ook motorrijders in het verkeer goed waarnemen. Dat bleek van niet. De systemen werkten prima als de motorrijders goed in het midden van de baan bleven, maar zodra ze tegen rand van de rijstrook reden, werden de motorrijders slecht of helemaal niet gezien.